top of page
Søg
  • krimiormen

"SYMPTOMER"

Opdateret: 12. maj 2020

Novellesamling skrevet af M. S. Brandenborg


"Symptomer" skrevet af M. S. Brandenborg

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: M. S. Brandenborg



Udgivelse: 10. januar 2020


Sider: 213


Format: Hæftet


Genre: Novellesamling


ISBN-13: 9788793927018


Anmeldt: 10. januar 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Om bogen:


”Med ét blev det klart, at det var meget mere end blot almindelige følelser. Det var, som om Jorden stoppede med at rotere om sin akse og som om, at universet for første gang viste sin sande form; en legetøjskasse, støvet og glemt, i et hus fyldt med voksne.”

Novellesamlingen indeholder syv tankevækkende fortællinger om mennesker, som alle oplever symptomer på en skjult, eskalerende og samfundsskabt folkesygdom. Jagten på det ideelle, det perfekte og det korrekte får dem til at forråde deres eget selvbillede, hvilket spreder sjælelig ensomhed blandt dem selv og deres nærmeste.


Om forfatteren


Mia Maria Seberg Brandenborg (f. 1989) har en kandidatgrad i jura fra Aalborg Universitet og beskæftiger sig til dagligt med den almindelige advokatgerning. Hun bruger en anseelig del af sin fritid på at forfatte fiktionsprosa og poesi. Denne bog er hendes debut som forfatter.


Anmeldelse:


”Symptomer” skrevet af M. S. Brandenborg er en novellesamling bestående af 7 små noveller. Noveller der for de flestes vedkommende sætter sig små mærker i sindet når man har læst denne lille sprudlende novellesamling. Bogen indledes med dette lille citat:


”Ensomheden er alle store ånders skæbne. En skæbne, som indimellem beklages, men som altid vælges som det mindste af to onder.”

Arthur Schopenhauer, filosof.


Det er egentlig også meget beskrivende for novellerne. De fleste er skrevet i et filosofisk sprog med indhold der ikke bare glemmes når næste novelle starter. Man er næsten nødt til, lige at lade tankerne bag bundfælde sig, inden man læser næste lille novelle. Det er virkelig rammende når der på bagsiden af bogen står følgende:

”Novellesamlingen indeholder 7 tankevækkende fortællinger om mennesker, som alle oplever symptomer på en skjult, eskalerende og samfundsskabt folkesygdom”.


Jeg kunne ikke beskrive følelsen bedre, som man sidder tilbage med når man har læst den sidste novelle i ”Symptomer”. Der er novellen om forfatteren der underviser en ung pige. Han er hård ved hende, kun for at skjule sin betagelse af pigen. Løber hans fantasi af med ham eller oplever han det som novellen beskriver?


Novellen indleder ”Symptomer” og rummer så forskellige følelser som fortabelse, skam og begær. Der er en novelle om en mor der skal ud og fodre svaner sammen med sine 2 små børn. Hun elsker sit liv og er tilfreds med det liv hun lever og pludselig gik det op for mig, at novellen i virkeligheden handlede om noget helt andet og langt mere alvorligt.


Et emne som mange mennesker i virkeligheden frygter. Novellen om manden der igennem tågen ser 2 fortove og ved at han bliver nødt til at vælge hvilket fortov han skal følge. Er det hele en drøm eller er det en beskrivelse af hvad der sker for enden af hans liv? Novellen med titlen fuldstændig normal fik virkelig kuldegysninger til at risle langs rygraden.


En mørk fortælling om at miste sig selv og om at gemme smerten bag en perfekt facade. Det var absolut den novelle jeg havde siddende længst tid i kroppen. Fascinerende og dybt skræmmende på et helt andet plan. Novellen eksperimentet er en tankevækkende fortælling om selvopofrelse, benægtelse og en evindelig kamp mod fortiden.


Kort sagt. Når man har læst den sidste novelle, så sidder man tilbage med et virvar af følelser. Novellerne er samlet set meget forskellige og enkelte af dem ville jeg ønske udviklede sig til bøger i sig selv, man har slet ikke lyst til at sidste punktum var lige der. Jeg ville have at historien var meget længere.


Man tror det næsten ikke men ”symptomer” er M. S. Brandenborgs debut. En debut der lover godt for kommende skriblerier fra M. S. Brandenborgs hånd. Jeg følte næsten at jeg kom hele følelsesregistret rundt og de fleste noveller kom virkelig ind under huden på mig. Jeg følte mig virkelig godt underholdt og lidt ramt i min inderste sjæl. Jeg ser meget frem til og håber at se mere fra M. S. Brandenborgs hånd i fremtiden.


Vurdering: 5/6 Roser


Krimiormen.


Bogen kan købes her:



5/6 Roser

3 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page