top of page
Søg
  • krimiormen

"RESTEN SKAL NYDES"

SELVHJÆLPSBOG SKREVET AF MILLE EIGARD ANDERSEN


"Resten skal nydes" skrevet af Mille Eigard Andersen

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Mille Eigard Andersen


Forlag: Skriveboblen


Udgivelse: 2013


Sider: 299


Format: Hæftet


Genre: Sygehistorier


ISBN: 9788799534319


Anmeldt: 5. oktober 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen mening om bogen og ikke påvirket heraf.


Om bogen:


En fortid med spiseforstyrrelse, angst, dårligt selvværd, destruktive hverdage, ensomhed, usikkerhed og forvirring har jeg sagt farvel til. Jeg har brudt ud af min glasklokke og har besluttet, at den aldrig skal klinkes sammen igen. "Livet" i den er fortid, og jeg vælger nu at tage alt det positive med fra den tid - alt det jeg har lært.


Resten lader jeg ligge i den smadrede glasklokke. Har du selv nogen udfordringer, som du gerne vil sige farvel til - men ved ikke hvordan? Jeg lover dig, at lige meget hvor mange år du har brugt på at have det skidt af den ene eller anden årsag, så kan du sætte en streg i sandet, se tilbage og kalde det FORTID, hvis du vælger at begynde rejsen.


Den rejse, der skaber resten af dit liv. Dit liv, som DU ønsker det. RESTEN SKAL NYDES! I hvert fald mit. Vil du med?


Anmeldelse:


”Resten skal nydes” er i en lidt anden genre, end de bøger jeg mest beskæftiger mig med. Men jeg synes at spiseforstyrrelser er et meget vigtigt emne at sætte fokus på. ”Resten skal nydes” er en selvhjælpsbog der er et rigtig godt redskab, hvis man gerne vil vide mere om emnet eller er på vej ud af en spiseforstyrrelse.


Mille Eigard Andersen har indtil nu skrevet 6 bøger om spiseforstyrrelse. Hendes 7. bog der udkommer sidst på måneden, handler om overgreb. Udover bøgerne så har Mille også lavet en række podcasts om spiseforstyrrelser.


Mille led af anoreksi i en del år, da hun var yngre. Disse år betød blandt andet at hun ikke havde menstruation i 16 år og hun har fået en del følgevirkninger af sin spiseforstyrrelse. Blandt andet er hendes blære blevet ødelagt af de helt utroligt store mængder væske og hendes knogler er på forstadiet til knogleskørhed.


Hun fortæller en del om disse følgevirkninger i ”Resten skal nydes”. Men grundlæggende handler ”Resten skal nydes” om hvad Mille gør for at nyde resten af sit liv, efter mange år hvor hun i realiteten ikke nød sit liv særligt meget.


Desværre er der rigtig mange mennesker der har eller har haft en spiseforstyrrelse. Er du en af dem, så vil du helt sikkert kunne finde nogle værktøjer til et bedre liv i ”Resten skal nydes”. Men jeg synes faktisk også at personer der kæmper med andre ting i deres liv, vil kunne få meget ud af at læse om de værktøjer som Mille bruger.


Ingen siger at Milles værktøjer virker for alle. Men der er ingen tvivl om, at hun har nogle værktøjer som man vil kunne få gavn af. Om ikke andet så kan disse værktøjer være en hjælp til at du finder din egen vej til at nyde resten af dit liv.


Det gælder uanset, hvad du selv har haft af kampe i dit liv. Det er ikke længe siden at jeg læste ”Maskeballets dronning” skrevet af Carina Bruun Kristensen. Carina har levet med anoreksi igennem mange år. Carina skrev at Milles bøger inspirerede hende til at skrive om sine egne oplevelser.


Mille Eigard Andersens bøger har følgende titler:


”Lad mig bare forsvinde/En anoreksipiges dagbog” (det er samme bog, blot forskellig titel. Lad mig bare forsvinde er 1. oplag, og i 2. oplag ændrede forlaget titlen),

”Hvor ser du godt ud”,

”Ih, du Mille”,

”Lyster”,

”Resten skal nydes”,

”Resten skal nydes - DIN værktøjskasse” samt den kommende udgivelse ”Hvorfor sagde vi det ikke før? - det er fandme min krop!”.


Citat:


”Jeg er et krøllet stykke papir Da jeg blev født, var jeg et fint hvidt stykke papir. Helt glat, upåvirket, uberørt. Op gennem min barndom kom der små bølger i papiret – oplevelser og bemærkninger (både gode og dårlige) – der alt sammen satte sit præg på mig. Og sådan er det jo for alle.” Mille.


”Resten skal nydes” er skrevet i en stil, så man føler at man er til et af forfatterens foredrag om spiseforstyrrelser. Velskrevet, vedkommende og i et forståeligt sprog for alle. Jeg giver ”Resten skal nydes” mine varmeste anbefalinger med på vejen.

Jeg ser allerede nu frem til at læse efterfølgeren ”Resten skal nydes-DIN værktøjskasse”, som ligger klar på min reol.


Vurdering: 5/6 Roser

Krimiormen


Bogen kan købes her:


Milles blog:


Podcast:

5/6 Roser

13 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page