top of page
Søg
  • krimiormen

"MØRKT MOTIV"

ARMAND GAMACHE #1

Skrevet af Louise Penny


"Mørkt motiv" skrevet af Louise Penny

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Louise Penny


Forlag: Hr. Ferdinand/Politikens Forlag


Udgivelse: 26. marts 2020


Sider: 336


Format: Hæftet


Genre: Krimiserie #1


ISBN-13: 9788740061444


Anmeldt: 26. marts 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Om bogen:


Indbyggerne i Three Pines vågner langsomt morgenen efter Thanksgiving – alle på nær én … Panikken og forvirringen spreder sig i den ellers trygge by, da et højt elsket medlem af lokalsamfundet findes død i ahornskovene. Men det må da være en vådeskudsulykke – for hvem kan have ønsket Jane Neal død?


Med en lang karriere i det canadiske politi ved politiinspektør Armand Gamache bedre end nogen at hemmeligheder kan lure bag de hvide stakitter i byen, hvis bare man kigger grundigt nok efter.


Anmeldelse:


”Mørkt motiv” skrevet af Louise Penny er første bind i en serie om kriminalkommisær Armand Gamache og hans opklaringsarbejde i den lille canadiske soveby Three Pines.Gamache har mange års erfaring som efterforsker ved Quebecs politi. Faktisk er Gamache så erfaren at han meget sjældent lukker en sag inden den er opklaret.


Gamache har sin næstkommanderende Beauvoir samt den unge uerfarne betjent Yvette Nichole med. Nichole er til at starte med benovet over at hun får lov til at arbejde sammen med en berømthed som Gamache. Men snart får Nichole spændt lidt ben for sig selv.


Historien starter med at Jane Neal bliver fundet i skoven skudt med en pil. Ingen forstår det da Jane var meget afholdt og ikke umiddelbart havde nogen fjender. Three Pines er en by hvor ingen låser dørene, før nu. Men mon ikke der sker lidt mere hen ad vejen, eftersom der er skrevet hele 15 bøger i serien.


Det går i hvert fald snart op for Gamache at der ligger meget mere under overfladen i den lille by. Gamache og hans efterforskningshold opretter et hovedkvarter i den lokale bueskytteforenings klubhus. En forening som også får en hovedrolle i hele opklaringen af Jane Neals dødsfald.


Gamache prøver at tage den unge betjent Yvette Nichole under sine vinger, men det er lidt problematisk da de andre betjente ikke rigtigt bryder sig om Nicole og Nichole på den anden side, mener efterhånden at Gamache bare er ved at være for gammel og nok har set sine bedste dage.


”Mørkt motiv” er en god start på en spændende krimi-serie. Historien bygges stille og roligt op og ender i et genialt plot. ”mørkt motiv” er skrevet i et fantastisk sprog med masse af humor og sjove passager. Derudover er historien krydret med fantastiske måltider, der næsten får læserens mundvand til at risle.


Ret kort inde i ”Mørkt motiv” fik jeg associationer til mine allerførste oplevelser i litteraturen med Agatha Christie og hendes Hercule Poirot-serie. Armand Gamache er i hvert fald et lige så skønt og fortryllende bekendtskab som Christies Poirot. Om det var de Franske gloser som er flettet ind ihistorien eller Gamache som personlighed er jeg lidt usikker på.


Men opbygningen af ”Mørkt motiv” minder mig en del om den ”Gamle” krimiforfatters mange fængende historier med glimt i øjet. Jeg blev i hvert fald hurtigt fanget af historien og plottet i ”Mørkt motiv”. Jeg giver mine varmeste anbefalinger til ”Mørkt motiv” hvis du er til en krimi i den lidt mindre blodige genre.


”Mørkt motiv” er bestemt genialt skruet sammen og jeg ser meget frem til at komme i gang med efterfølgeren, ”Nådestødet” som for øvrigt ligger klar på mit bord. ”Mørkt motiv” er helt sikkert en hyggekrimi i topklasse. En krimi der lover godt for efterfølgerne. En lille pragtfuld detalje er at ”Mørkt motiv” allerede nu findes som lydbog, hvilket jeg jo personligt er ret så begejstret for.


Vurdering:


5/6 Roser


Krimiormen 


Boge kan købes her:



5/6 Roser

7 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page