top of page
Søg
  • krimiormen

"MARGRETHE DANMARKS DRONNING"

Redigeret af Poul Jørgensen og Jens Lyngby Jepsen


"Margrethe Danmarks Dronning" redigeret af Poul Jørgensen og Jens Lyngby Jepsen

”Margrethe Danmarks Dronning”


Redaktører: Poul Jørgensen & Jens Lyngby Jepsen


Forlag: Boghandlerforlaget


Udgivelse: 1990


Sider: 197


Format: Hardback


Genre: Billedbiografi


ISBN: 8798346903


Anmeldt: 22. februar 2020


Om redaktørerne:


Poul Jørgensen (1928-2015) var ansat ved Danmarks Radios TV fra fjernsynets start og frem til 1995. Han dækkede næsten alle stofområder fra underholdning, reportage, erhvervsstof med landbrug som speciale til den politiske reportage og debatter og studievært på TV-avisen. Gennem alle årene har han fulgt kongehuset og lavet mange udsendelser om det og med dets medlemmer. Han stod også for en lang række transmissioner fra kongelige begivenheder i ind- og udland og fulgte de kongelige på mange rejser. I 1990 blev Poul Jørgensen Ridder af Dannebrog.


Jens Lyngby Jepsen havde i mange år som pressefotograf fulgt regentparret i ind- og udland – bl. A. på de store rejser i USA, Grønland og Kina. Ved siden af jobbet som redaktionel leder af Berlingske billedbureau, Nordfoto, beskæftigede Jens Lyngby Jepsen sig med foredrag og undervisning i billedbrug- og teknik.


Anmeldelse:


En 30 år gammel Billedbiografi!


”Margrethe Danmarks Dronning” er en billedbiografi redigeret af Poul Jørgensen og Jens Lyngby Jepsen. Bogen bliver nok svær at finde da den er udgivet af Boghandlerforlaget helt tilbage i 1990. Den findes dog på Bogbasen.dk hvor folk kan sælge gamle bøger til interesserede.


Boghandlerforlaget eksisterer ikke længere da det blev opløst i 2002. Jeg fik bogen sammen med en masse andre bøger som jeg fik ”Doneret” da et nært familiemedlem af min bonussøn skulle tømme boet efter sin mor. Det er ikke første gang at jeg er blevet kontaktet når venner og familie skal tømme boet efter et nærtstående familiemedlem.


Jeg er så dybt taknemmelig for at jeg er så heldig at få lov til at overtage disse ældre og nogle gange meget gamle bøger. Denne gang var der alt fra bøger skrevet af Leo Tolstoj over diverse kongelige biografier og til den nyeste som er ”Kastanjemanden” skrevet af Søren Sveistrup og udgivet for mindre end ½ år siden.


Jeg føler mig meget velsignet af bogguden 😊 Jeg syntes at det var lidt morsomt at læse ”Margrethe Danmark Dronning” da Dronningen jo faktisk bliver 80 år lige om lidt. ”Margrethe Danmarks Dronning” slutter der hvor Dronningen blev bare 50 år. Bogen består af et hav af fantastiske billeder helt fra Dronningen blev født og altså frem til 1990.


Billederne er de offentlige som har været vist i diverse ugeblade og aviser. I tilgift er der en del billeder fra lidt mere private former. Selvom der er en overvægt af billeder, så er der også noget tekst om dronningens liv indtil 1990. ”Margrethe Danmarks Dronning” gennemgår Dronningens barndom fra dengang hvor hun ”bare” var prinsesse og ikke vidste at hun engang skulle blive tronfølger.


Først da hun i 1953 var 13 år gammel blev loven ændret, så hun nu skulle efterfølge sin far. Margrethe blev født 1 uge efter besættelsen i 1940. I slutningen af krigen beslaglagde Tyskerne Gråsten slot. Citat fra bogen:


”Tyskerne havde i april 1945 beslaglagt Gråsten slot, som spillede en ganske særlig rolle, ikke mindst for kronprinsesse Ingrid. Slottet blev brugt som lazaret, og da man på Amalienborg modtog beskeden om, at slottet ville blive beslaglagt, var kronprinseparrets hofchef, Kammerherre Vest, over hals og hoved blevet sendt til Gråsten for sammen med slottets personale at tømme det for møbler.”


D. 15. januar 1972 blev Kronprinsesse Margrethe udråbt til Dronning da hendes far var død dagen før. Bogen afsluttes med følgende citat:


”Hun har i løbet af sine 50 år set og oplevet mere end de fleste, men hun har navnlig formået én ting: At gå den svære balancegang mellem at være lidt på afstand af alle og alligevel forblive uhyre populær, afholdt og respekteret i alle kredse. Alle tiders dronning!”


Jeg hyggede mig gevaldigt med at kigge/læse bogen og fik da nogle informationer som jeg ikke var klar over på forhånd. Nu må jeg jo også tilstå at jeg vel ikke er den der har fulgt mest med i kongehusets gøren og laden. Under alle omstændigheder så er kongehuset jo til stede til alle tider.


Vurdering: 4/6 Roser


Krimiormen


4/6 Roser

17 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page