top of page
Søg
  • krimiormen

LINSE "JEG BLIVER ÆLDRE - OG DET GØR IK` NOGET"

Skrevet i samarbejde med Michael Holbek


Linse "Jeg bliver ældre - og det gør ik` noget"

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Linse i samarbejde med Michael Holbek.


Forlag: Politikens Forlag


Udgivelse: 29. oktober 2019


Sider: 320


Format: Indbundet


Genre: Biografi


ISBN-13: 9788740055283


Anmeldt: 29. oktober 2019.


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmedelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Forlaget skriver:


Ærlig og åbenhjertig fortælling om de begivenheder, der har vendt op og ned på Brygge-dronningens liv de seneste år. ”Det sker stadig, når jeg kommer til at tænke på Mopper, at jeg må holde ind til siden i min bil. Så sidder jeg og tudbrøler. Andre gange har jeg sladder, jeg skal fortælle hende, og sender sms’er op i himlen.” Det er to år siden, Linse mistede sin mor, og hun savner hende fortsat forfærdeligt.


Men Linse er også trådt ind i en ny fase af livet. Hun er blevet ældre, mere moden – familiens høvding – og den nye alder giver flere muligheder og oplevelser. I 2018 gjorde hun alvor af sin livslange drøm om at flytte til Spanien og starte en Bed & Breakfast. Hun knoklede og levede eventyret fuldt ud.


Nu fortæller hun om modet til at realisere sine drømme og gøre det, man skal, så man ikke om mange år sidder som en sur cigar og fortryder, man ikke turde kaste sig ud fra klippen. Linse fortæller også om den største kærlighed i sit liv – barnebarnet Alba. Om at være mormor og om nu at se på sit eget liv og på sin datter, Geggo, med nye øjne.


Den stærke Brygge-kvinde brænder også mere passioneret end nogensinde for de udsatte hunde – i Danmark, i Spanien, i Kina, overalt – og fortæller om sin kamp for de værgeløse dyr. Hun kaster sig stadig med stor fornøjelse under kniven for at snyde alderen, og efter års seksuel tørke dater hun åbent og leder efter en lækker duskegut, der dog ikke behøver at flytte ind.


Linse har med alderen opnået mere ro og indsigt, men hun er stadig konstant i bevægelse – fremad. Passion, mod og kærlighed er nøgleord for hende – og i denne bog inspirerer hun til midtvejs i livet at leve det fuldt ud.


Anmeldelse


”Jeg bliver ældre – og det gør ik` noget” er skrevet af Linse Kessler alias Lenina Coleman i samarbejde med Michael Holbek og udgives af Politikens forlag i dag D. 29. oktober 2019. Jeg har oplevet Linse adskillige gange på det årlige Bogforum, men det er første gang jeg faktisk læser en af de bøger der er skrevet om hende.


Min yngste datter har købt nogle af biografierne om Linse. Hun er nok langt mere betaget af Linse end jeg er. Jeg har da set nogle afsnit af ”Familien fra Bryggen” uden dog at sidde klistret til skærmen fast hver gang Linse og familiens programmer har kørt henover skærmen.


I ”Jeg bliver ældre – og det gør ik`noget” fornemmer man, at Linse er blevet ældre og langt mere tænksom end jeg tidligere har oplevet hende. Der er klart nogle dybe tanker i bogen, som jeg ikke lige havde set komme. Samtidig skinner den Linse som jeg har oplevet tidligere tydeligt igennem med sin fandenivoldskhed og humor. ’


Bogen lægger ud med at Linse fortæller om sin store sorg over at miste sin mor og familiens høvding, Mobber. Samtidig er det gået op for Linse at hun nu er det ældste medlem af den lille familie. Det virker som om Linse hviler godt i tanken om at blive ældre. Ikke at hun er færdig med at lægge sig under kniven for at undgå irriterende rynker eller hvad der nu følger med når man bliver ældre. Men hun tager det langt mere roligt.


Efter Mobbers død følte Linse at hun kunne udleve sin drøm om et eventyr i Spanien og hun åbnede en B&B i knap et år. Det blev en dyr fornøjelse, men set i bakspejlet har hun ikke fortrudt at hun tog chancen og prøvede sin drøm af. I det hele taget er Linse nok en person med et væld af ideer om nye projekter hele tiden. Hun når dårligt at udføre et projekt før et nyt står i kø.


En af Linses store passioner er helt klart at hjælpe dyr i nød. Man mærker tydeligt at det er en sag der betyder rigtig meget og har en stor plads i hendes hjerte. Først og fremmest hundene. Dette emne har da også en stor plads i bogen. Næst efter Geggo, Cengiz og Alba er udsatte dyr nok det vigtigste i Linses liv. Det betyder også at Linse efter en del år som vegetar nu er gået all-in og er blevet veganer fuldt ud.


Et af hendes nyeste projekter går da også ud på, at hun startede en Veganer Take-Away sammen med en veninde. ”Jeg bliver ældre – og det gør ik`noget” kommer langt omkring Linse, de mennesker og dyr der betyder meget for hende og alle de projekter hun ustandseligt giver sig i kast med.


Man kommer langt ind i de dybeste tanker på brygge-dronningen. Ganske vist bor familien ikke længere på Bryggen, men det er nu engang der de kommer fra, så følelserne for denne bydel vil nok altid sidde dybt i Linse. ”Jeg bliver ældre – og det gør ik`noget” er bestemt en spændende biografi der er værd at fordybe sig i.

Bogen er gribende, smuk, tankevækkende, ærlig og åbenhjertlig og fyldt med morsomme passager. Jeg følte mig rigtig godt underholdt og kunne da nikke genkendende til nogle af de overvejelser som Linse har haft i forbindelse med at blive ældre og blive mormor, ikke mindst i kraft af at vi er samme årgang.


Vurdering: 5/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:

5 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page