top of page
Søg
  • krimiormen

JUSSI

BIOGRAFI OM JUSSI ADLER-OLSEN SKREVET AF JONAS LANGVAD NILSSON


Jussi skrevet af Jonas Langvad Nilsson

Forfatter: Jonas Langvad Nilsson


Forlag: Politikens Forlag


Udgivelse: 31. maj 2017


Sider: 408


Genre: Biografi


ISBN-13: 9788740013511


Anmeldt: 2. oktober 2019


Forlaget skriver:


Jussi Adler-Olsen er på få år blevet et velkendt navn i både Danmark og udlandet. Hans bøger om strømeren Carl Mørck og hans to medhjælpere Assad og Rose udkommer over hele kloden og har solgt i over 16 millioner eksemplarer. Serien er ved at blive filmatiseret, og når han ankommer til Tyskland, verdens vigtigste bogmarked, modtages han som en rockstjerne.


Men hvad kræver det at blive en international bestsellerforfatter? Har det en pris? Og hvorfra kommer evnen til at beskrive bestialske mord og menneskelig ondskab af en anden verden? Biografien JUSSI viser hidtil ukendte sider af en af Danmarks mest succesfulde forfattere. Det er på en og samme tid et danmarksbillede og historien om en dreng, der voksede op på tre forskellige sindssygehospitaler og blev venner med de patienter, som ikke var raske nok til at færdes i samfundet udenfor.


Det er historien om stædighed, hårdt arbejde og en lille smule held. Og så er det et portræt af en mand, som går hele vejen. Hver gang.


Forfatter: Jonas Langvad Nilsson

Forlag: Politikens Forlag

Udgivelse: 31. maj 2017

Sider: 408

Genre: Biografi

ISBN-13: 9788740013511

Anmeldt: 2. oktober 2019


Forlaget skriver:


Jussi Adler-Olsen er på få år blevet et velkendt navn i både Danmark og udlandet. Hans bøger om strømeren Carl Mørck og hans to medhjælpere Assad og Rose udkommer over hele kloden og har solgt i over 16 millioner eksemplarer. Serien er ved at blive filmatiseret, og når han ankommer til Tyskland, verdens vigtigste bogmarked, modtages han som en rockstjerne.


Men hvad kræver det at blive en international bestsellerforfatter? Har det en pris? Og hvorfra kommer evnen til at beskrive bestialske mord og menneskelig ondskab af en anden verden? Biografien JUSSI viser hidtil ukendte sider af en af Danmarks mest succesfulde forfattere. Det er på en og samme tid et danmarksbillede og historien om en dreng, der voksede op på tre forskellige sindssygehospitaler og blev venner med de patienter, som ikke var raske nok til at færdes i samfundet udenfor.


Det er historien om stædighed, hårdt arbejde og en lille smule held. Og så er det et portræt af en mand, som går hele vejen. Hver gang.


Anmeldelse:


Jeg fik bogen om Jussi da jeg havde fødselsdag tidligere i år. Min bonusdatter havde købt den til mig. Den mest perfekte gave, som jeg kunne ønske mig.


De første 5 år af sit liv boede Jussi ved Peblingedosseringen i København med sine forældre og sine 3 søstre. På et tidspunkt blev faderen Henry Olsen ansat som overlæge på det nye sindssygehospital i Brønderslev.


De boede i Brønderslev indtil 1963 hvor far Henry får tilbudt et nyt job. Jussi færdiggør sin folkeskole i Brøndbyøster og tager en matematisk studentereksamen på Rødovre statsskole. Jussi har været tegneserieantikvar, filmstuderende, fredsaktivist, forlægger, tegneseriedirektør, ugebladsredaktør og forfatter.


I 1985 blev Jussi færdig med bogen Russisk kabale men han syntes at den var så dyster, at han lagde den ned i en skuffe. Jussi udgiver sin debutbog Alfabethuset i 1997, men salget skuffer. Jussi og vennen Keld tager på researchtur til Washington. Jussi er i gang med at skrive Washingtondekretet.


Så opfinder han figuren Carl Mørck. Snart er Jussi i gang med at skrive Kvinden i buret. I 2007 udkommer den første bog om afdeling Q. Her 12 år senere er nummer 8 netop udkommet, Offer 2117. Jussi er en fantastisk biografi om en fantastisk forfatter. Jeg har læst de 11 bøger som Jussi Adler-olsen indtil nu har udgivet  og de er simpelthen noget af det bedste der findes i krimigenren.


Alle 8 bøger i serien om afdeling Q, Rose, Assad, Carl Mørck og alle de andre karakterer i bøgerne har jeg desuden hørt som lydbøger. Jeg har da også set filmene om afdeling Q. Dem er jeg nu ikke helt så begejstret for. Jeg synes på ingen måde at de yder bøgerne retfærdighed.


I biografien om Jussi får man et lille kig ind i hovedet på forfatteren: Hvad synes han om filmatiseringen af sine bøger? Jeg kan med hånden på hjertet sige, at jeg kun har set filmene fordi jeg nu engang har læst til bøgerne. Jussi Adler-olsen har jeg mødt adskillige gange på vores årlige ture til Bogforum i Bella centret ved København.


Han er præcis så imødekommende overfor sine læsere som biografien lægger op til. Derudover så ved han præcis hvordan han skal promovere firmaet ”Jussi Adler-olsen-Forfatter” overfor sit publikum AKA mig 😊


Biografien går lidt let hen over Jussis barndom. Til gengæld så får man et meget uddybende indblik i hans forfatterskab.


Alle de udgivelser der har været indtil 2016 bliver gennemgået enkeltvis. Man får et rigtig godt indblik i hvordan Carl Mørck dukkede op i Jussis liv og hvor svært det ind imellem kan være når man som forfatter har lovet sig selv og læserne at bøgerne om afdeling Q skal ende med den 10. bog og forfatteren allerede nu, kender den sidste sætning der skal afslutte serien.


Man skal ikke forvente en 100 % kronologisk gennemgang af Jussis liv fra ende til anden. Bogen springer en del men egentlig synes jeg alligevel at bogen hænger meget godt sammen og er yderst velskrevet. En anden fin detalje er, at Jonas Langvad Nilsson har interviewet Jussis omgivelser om emner som Jussi Adler-olsen ikke selv er meget for at tale om.


Ganske enkelt en grundig biografi og et sjældent fantastisk indblik i en verdensberømt succes forfatter. Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger til en skøn biografi. Skrevet med respekt for Jussi Adler-olsen og med et væld af skønne billeder.


Vurdering: 6/6 Roser


krimiormen


Her kan bogen købes:




6/6 Roser

4 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page