top of page
Søg
  • krimiormen

"JEG VIL PRØVE DET HELE"

En Biografi om Jørgen Ryg

Skrevet af Peter Borgberg & Henrik Busborg


"Jeg vil prøve det hele" skrevet af Peter Borberg & Henrik Busborg

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Peter Borberg & Henrik Busborg


Forlag: Turbine Forlaget


Udgivelse: 1. november 2019


Sider: 356


Format: Hardback


Genre: Biografi


ISBN-13: 9788740658583


Anmeldt: 16. januar 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.

Om bogen:


Jørgen Ryg (1927-1981) regnes for en af landets mest elskede og folkekære komikere gennem tiderne, og ord som ”monologens mester” og ”geni” klæber til hans navn. Men Jørgen Ryg var meget mere end det. Han var også en fremragende tegner og en af Europas førende jazztrompetister, der i en årrække nød international anerkendelse.


Med en usædvanlig evne til at balancere det komiske og det melankolske var Jørgen Ryg altid i øjenhøjde med den almindelige dansker, der elskede ham, hvad enten han optrådte på film, i tv, på teater eller i en af landets mange populære revyer. Jørgen Ryg var en sjælden sammensat kunstner, der ville prøve det hele.

Og som endte med at fare vild i sit utrolige talent. I bogen sætter Ulf Pilgaard, Torben Ulrich, Bent Fabricius-Bjerre, Daimi, Per Pallesen, Jytte Abildstrøm og et væld af andre stemmer ord på, hvordan det var at arbejde sammen med en af de mest særegne skikkelser i nyere dansk kulturhistorie.


Anmeldelse:


”Jeg vil prøve det hele” Er en biografi om Jørgen Ryg skrevet af Peter Borberg og Henrik Busborg. Jørgen Ryg var en af Danmarks mest populære komikere i liga med Preben Kaas, Dirch Passer og Keld Petersen med flere. ”Jeg vil prøve det hele” er simpelthen Bogen for Jørgen Ryg-fans.


Jørgen Ryg blev født D. 11. august 1927 i København og døde D. 28. august 1981 i København. Han blev altså kun 54 år gammel. ”Jeg vil prøve det hele” er overraskende nok, den første egentlige biografi der er skrevet om Jørgen Ryg. Det er næsten 40 år siden skuespilleren døde og med den popularitet og enorme produktion som Jørgen Ryg nåede i sit forholdsvis korte liv, så kan man godt undre sig over at, bogen ikke er skrevet før.


Men her er den altså. Til gengæld er det nok en af de mest gennemarbejdede og vel-researchede biografier som jeg har læst i meget lang tid. Jeg kan umuligt tro, at der er sider af Jørgen Rygs liv som de 2 forfattere ikke har fået med. Barndommen går de ganske vist lidt let hen over.


Men det var også et emne som Jørgen Ryg, da han levede, heller ikke var meget for at tale om. Jørgen Ryg startede egentlig sin karriere som Trompetist da han var indkaldt som soldat. I de følgende år opbyggede han en succesfuld karriere i diverse Jazzbands. Der er ingen tvivl om at det var et hårdt liv han levede.


Men mon ikke livet som musiker, når vi taler 50-60 og 70`erne, generelt var sådan. Efter koncerterne hørte det ligesom med, at bandet festede videre det meste af natten. Efter nogle år som musiker besluttede Jørgen sig for at, han ville være skuespiller. Han gik til optagelsesprøver, men trods adskillige forsøg, så blev han ikke optaget.

I 1955 var han med i sin første revy. I mellemtiden havde han lidt småjobs som illustrator. Med tiden lykkedes det ham alligevel at få succes som selvlært skuespiller.Citat fra ”Jeg vil prøve det hele”:


” Hemmeligheden ved al komik er den rette balance mellem humor og alvor. Det skal være sådan, at man det ene øjeblik får folk til at grine, og i det næsteøjeblik giver dem en klump i halsen, og så bum, vender man bøtten. Publikum er som et instrument, og lykken er at få de toner ud af det, man vil ha`.” Jørgen Ryg (1927-1981), Jazzmusiker og skuespiller, Berlingske tidende, 8. juni 1975.


”Jeg vil prøve det hele” er skrevet kronologisk, hvilket gør bogen overskuelig. Bagerst i bogen er der en lille genialitet. Der finder man et meget udførligt appendiks. I appendiksen finder man en komplet oversigt over alt hvad Jørgen Ryg medvirkede i fra LP`er over teaterstykker til film, tv-programmer og interviews.


Jeg er dybt imponeret over at jeg ikke sad tilbage med ubesvarede spørgsmål da jeg lukkede bogen. Det er virkelig en gennemgribende biografi hvor man tydeligt mærker at forfatterne Peter Borberg & Henrik Busborg har læst alt de kunne finde om hovedpersonen. De har talt med et hav af mennesker der har kendt Jørgen Ryg.


Lige fra hans enke Birgitte Ryg over alverdens kendte danske skuespillere, instruktører, familie og venner har givet deres bidrag til bogen. Imponerende. Jørgen Ryg er i ”Jeg vil prøve det hele” portrætteret med behørig respekt, uden dog, at gå uden om de personlige kriser som jazzmusikeren, tegneren og skuespilleren Jørgen Ryg måtte kæmpe med i sit korte liv.


Jørgen Ryg ville prøve det hele og der var vel ikke meget, han ikke fik prøvet.


Vurdering: 6/6 Roser


krimiormen


Bogen kan købes her:


6/6 Roser

14 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page