top of page
Søg
  • krimiormen

"JEG TILGIVER DIG...IKKE"

EVA BANDSTED-SERIE #1

Skrevet af Jan Thiele


"Jeg tilgiver dig...ikke" Skrevet af Jan Thiele

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Jan Thiele


Forlag: EgoLibris


Udgivelse: 26. marts 2020


Sider: 288


Format: Hæftet


Genre: Krimiserie #1


ISBN-13: 9788793959040


Anmeldt: 27. marts 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Om Bogen:


Eva Bandsted bliver uforvarende indblandet i mordet på sin ven, drugdealeren Allan. Herved kommer hun tæt på et korrupt politi og endnu tættere på den uhyggelige leder af Londons underverden. Samt på hans sexede søster. Eva er ikke som de fleste andre kvinder på 35. Hun er tidligere topmodel, enke, milliardærarving og øverste leder af familiens industrikoncern.


Og så er hun til kokain og skønhedsoperationer. Efter Allans død finder hun ud af, at hun også er til detektivopgaver og til kvinder. I hvert fald til gangsterchefens søster. Det gør hendes tilværelse mere spændende, men også mere farlig. Meget mere farlig end hun egentlig bryder sig om.


Snart finder hun ud af, at hvis hun ikke opklarer drabet på Allan i en gevaldig fart, er hun den næste, der bliver likvideret. JEG TILGIVER DIG … IKKE er Jan Thieles 12. krimi. Han er kendt for sin anmelderroste Frants Hjejle-serie, og nu introducerer han den handlekraftige Eva Bandsted, der bliver hans hovedperson i en række selvstændige krimier.


Anmeldelse:


”Jeg tilgiver dig…ikke” skrevet af Jan Thiele er forfatterens 12. krimi. 8 bøger i serien med Frants Hjejle har Jan Thiele skrevet og nu er den kære Hjejle sendt på ferie og ind kommer …Eva Bandsted. Sidste år udkom den sidste bog i Frants Hjejle-serien ”Jeg testamenterer” som jeg også læste og anmeldte med stor fornøjelse.


Nu er tiden så kommet til en kvindelig detektiv in spe. ”Jeg tilgiver dig…ikke” er ikke helt på højde med ”Jeg testamenterer” og Frants Hjejle, men lur mig om ikke Eva Bansted nok skal bide sig fast i læseren. Eva ejer en fjederfabrik, Banifos som hun har arvet. Hun er ikke specielt entusiastisk omkring fabrikken og hader i virkeligheden direktøren for fabrikken Richard Elling.


Eva er 35 år, millionær og har en dyr livsstil med Jaguar, penthouse lejlighed på Islands brygge, coke og skønhedsoperationer og betragter sig selv som et ”creature of the night”. Eva blev enke i en ung alder da hendes mand, Jimmy døde af sit kokainmisbrug. Udover fjederfabrikken har hun arvet et diskotek, ”Street” efter Jimmys død.


Eva finder sin ven og pusher Allan bestialsk myrdet i hans lejlighed. Hurtigt går det op for Eva at politiet ikke lægger de store kræfter i at opklare forbrydelsen. Det er jo nok bare hans narko-forbindelser der har myrdet ham. Eva sætter sig for at hun nok godt kan finde ud af hvem der har myrdet Allan.


Nu er det så heldigt at fjederfabrikken har sin egen husdetektiv ansat, Jesper Werner. Werner har tidligere været ansat i politiet og ved lidt om hvordan man undersøger ting. Han hjælper Eva lidt videre og så er ”Bandsteds detektivbureau” ellers godt i gang. Eva finder dog hurtigt ud af at det ikke er helt ufarligt at ”Lege” detektiv.


Men det synes hun kun det bliver mere interessant af. Måske er det detektivarbejdet der kan gøre Evas liv lidt mere spændende. Det er i hvert fald sjovere end bare at eje en fjederfabrik og et diskotek. Undervejs får Eva udforsket sin egen seksualitet og får et indblik i Allans fortid, som ikke er helt så almindelig, som man skulle tro.


”Jeg tilgiver dig…ikke” er skrevet i et enkelt sprog med et ganske overraskende plot. Det er én af den slags bøger som er hurtigt læst, men det bliver den ikke mindre spændende af. ”Jeg tilgiver dig…ikke” er præcis ligeså skæv, anderledes og hylende morsom som forgængeren. Er du til noget ud over det sædvanlige, så vil jeg på det varmeste anbefale dig at læse dette fænomenale bud på en krimi der ikke er ligesom de andre.


”jeg tilgiver dig…ikke” skiller sig helt klart ud i vrimlen af krimi-udgivelser her i marts. Måneden står helt sikkert i den planlagte, nu aflyste krimimesses tegn. I min postkasse er det i hvert fald væltet ind med krimier og spændingsromaner, men ”Jeg tilgiver dig…ikke” er en krimi af en helt anden slags og allerede nu ser jeg frem til det næste skæve afsnit af Eva Bandsteds spirende karriere som detektiv.


”Jeg tilgiver dig…ikke” får min anbefaling med på vejen med hele 5 spæde smukke roser.


Vurdering: 5/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:



5/6 Roser

45 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page