top of page
Søg
  • krimiormen

"JEG TESTAMENTERER"

Opdateret: 28. apr. 2020

Skrevet af Jan Thiele


"Jeg testamenterer" skrevet af Jan Thiele

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Jan Thiele


Forlag: EgoLibris


Udgivelse: 31. oktober 2019


Sider: 287


Format: Hæftet


Genre: Krimi/Spænding


ISBN-13: 9788793664494


Anmeldt: 24. november 2019.


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Forlaget skriver:


Den tidligere detektiv Frants Hjejle har fået job som sælger på et forlag. Han er overhovedet ikke interesseret, da politiet beder om hjælp til at opklare mordet på forlagets direktør – et mord, der fandt sted for flere år siden. Pludselig bliver Hjejle fyret uden grund. Han bliver mistænksom og opsøger den tidligere forlagsmedarbejder Frederik Jersild, som har været sigtet i sagen.



Mødet bringer dem begge i morderens søgelys, og en hæsblæsende forfølgelse begynder, men hvem jager egentlig hvem? Jan Thiele er forfatter til en lang række velanmeldte krimier. De kan alle læses selvstændigt.


Anmeldelse:


Man følger skiftevis morderens tanker og handlinger og privatdetektiven og sælgeren m.m. Frants Hjejle. Forlaget Himlen fik en ny direktør for nogle år siden. Samme dag som den gamle direktør skulle holde op i firmaet bliver han myrdet med et hårdt slag i hovedet. Politiet har endnu ikke fundet ud af hvem morderen var, men dengang anholdt man redaktøren på forlaget Frederik Jersild.


Det endte dog med at Frederik blev løsladt igen efter få uger. Hjejle arbejder i en vinhandel og en aften ved lukketid bliver han opsøgt af Mortensen fra politiet. Mortensen opfordrer Hjejle til at søge en ledig stilling som sælger på forlaget ”Himlen” og samtidig snuse lidt rundt og måske opklare det gamle mord.


Hvis hjejle kan opklare sagen, så ligger der en dusør på 100.000 kr. og venter. Det lykkes Hjejle at få jobbet. Markedschefen på ”Himlen” hedder Frans Eskildsen og direktøren hedder Frantz Arnesen. På grund af navnesammenfaldet beslutter Hjejle sig for at han selv er Under-Frans, Direktøren Over-Franz og markedschefen Mellem-Frans.


Hjejle ved det ikke, men jeg bliver som læser, klar over at morderen stadig er ansat på forlaget. Hjejles nærmeste kollega er den søde, unge og indtagende pige Kimi som er forlagets 2. sælger. Hjejle opdager snart at en tidligere medarbejder på forlaget sniger sig ind om aftenen på forlaget, når alle andre er gået hjem.


Er det et spøgelse eller bare en særling? Hjejle har lidt opgivet a opklare det gamle mord, men sagen ligger alligevel og rumsterer lidt i baghovedet på Hjejle. En gang politibetjent, altid politibetjent. Hjejle provokeres lidt af, at det er fyringsgrund i ”Himlen” hvis man omtaler den gamle mordsag.


I mellemtiden diskuterer morderen vedvarende med sig selv om der skal gøres noget ved Hjejle eller om han er ubetydelig som efterforsker. ”Jeg testamenterer” skrevet af Jan Thiele er mit første bekendtskab med forfatterens univers. Jeg følte mig ganske godt underholdt i denne lille krimi.


Det var en ganske velskrevet krimi med et plot jeg under ingen omstændigheder havde set komme og så har den passager der er ustyrligt morsomme. Det bliver bestemt ikke sidste gang jeg griber fat i en krimi skrevet af Jan Thiele. Javist genren er krimi og ”Jeg testamenterer” er virkelig godt tænkt uden de store bloddryppende scener.


Men alligevel smækfyldt med spænding til sidste side. Mine varmeste anbefalinger til dette lille guldkorn af en krimi, sjældent har jeg hygget og moret mig så meget i lige præcis denne genre.


Vurdering: 6/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:



6/6 Roser

13 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page