top of page
Søg
  • krimiormen

"JEG SER DIG"

Psykologisk thriller skrevet af Clare Mackintosh


"Jeg ser dig" skrevet af Clare Mackintosh

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Clare Mackintosh


Forlag: Forlaget Aronsen


Udgivelse: 30. marts 2017


Sider: 425


Format: Hæftet


Genre: Thriller


ISBN-13: 9788793338562


Anmeldt: 4. marts 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Forlaget skriver:


Clare Mackintosh har solgt 1 million bøger. Ny thriller af forfatteren til den internationale bestseller Jeg lader dig gå. Jeg lader dig gå: kåret til ENGLANDS BEDSTE KRIMI.


´Hold da op en historie! Her kan man tale om pageturner, twists. Jeg var helt opslugt. Og rimelig rystet´ - Sara Blædel (om Jeg lader dig gå)


JEG SER DIG - nr. 1. SUNDAY TIMES BESTSELLER på under en uge! ´Macintosh formår at skabe en overbevisende og kompleks emotionel baggrundshistorie for begge kvinder, og sender læserne ud på drillende vildspor, der efterlader os lettere mistænksomme overfor alle i deres liv.´ - The Independent


´[Clare Macintosh] har gjort det igen med denne betagende thriller baseret på en genial idé [...] Det er en fremragende kapløb-med-tiden type thriller´ - Daily Mail ´

Jeg Ser Dig skiller sig ud fra mængden med dens fejlfrie plot og et øje for detaljer, der vil give læserne kuldegysninger. Jeg var betaget!´ - Renee Knight, forfatter at bestselleren Disclaimer


´Vidunderligt dyster. Fik mig til at kigge mig over skulderen hver gang jeg var med metroen´ - Fiona Barton, forfatter af The Widow


På vej hjem fra arbejde sidder Zoe Walker og bladrer i en avis, da hun falder over et billede af sig selv i en personlig annonce. Der er ingen forklaring; blot et uskarpt billede, en hjemmeside og et telefonnummer. Hun er fast besluttet på at finde ud af hvorfor, men da hun viser annoncen til sin familie, er de overbeviste om, at det bare er en kvinde, der ligner Zoe.


Er det en fejl? Eller er der nogen, der holder øje med hendes mindste bevægelse? Hver dag ser hun en lignende annonce i avisen, hver dag med et billede af en ny kvinde. Kan det virkelig være et tilfælde? Da en af kvinderne bliver fundet død, kan Zoe ikke længere lade sagen ligge.

Kan hun selv være i livsfare...?


Anmeldelse:


”Jeg ser dig” er en psykologisk thriller skrevet af Clare Mackintosh, udgivet af Forlaget Aronsen. ”Jeg ser dig” er forfatterens 2. udgivelse. Som Clare Mackintosh selv skriver i forordet, så er 2. bog svær at skrive uden at skuffe, efter den 1. formidable bog. Det må jeg give hende ret i.


”Jeg ser dig” er bestemt en fremragende thriller, smækfyldt med skræmmende passager og spænding fra 1. side. Men den kommer ikke helt på højde med debuten ”Jeg lader dig gå”. Men den er nu også så eminent skrevet at jeg straks tilgiver forfatteren. ”Jeg ser dig” er som sagt, fremragende komponeret.


Dog er der ikke helt så mange overraskelser som i debuten, men stadig et genialt plot. Såå keep up the good work Clare Mackintosh. Jeg fordyber mig gerne I mange flere udgivelser fra samme hånd. Den 3. udgivelse af Clare Mackintosh udkom i 2019, ”Lad mig dø” og den skal jeg bestemt også have fingre i.


”Jeg ser dig” har det særligt skræmmende element over sig at, hvem mon ikke tager den samme rute på job eller til uddannelse, hver eneste dag. Sidder på det samme sæde i den samme togvogn. Går præcis den samme rute. På det samme tidspunkt. Bogen indledes meget passende med følgende citat:


”Du gør det samme hverdag. Du ved præcis, hvor du skal hen. Du er ikke alene.”


40-årige Zoe Walker er egentlig bogholder, men arbejder som sekretær. Hun tager undergrundsbanen til og fra arbejde, hver eneste dag. Zoe bor sammen med Simon og sine 2 voksne børn fra sit 1. ægteskab. 19-årige Katie der drømmer om en fremtid som skuespiller og 23-årige Justin der arbejder på Zoes veninde Melissas cafe.


Justin har tidligere været lidt småkriminel, men er nu ved at få rettet op på sit liv. En fredag hvor Zoe er på vej hjem fra arbejde tager hun en avis i toget. Hun får et chok da hun ser sit eget billede under ”Personlige” Imellem alle sex-annoncerne. Zoe begynder at holde øje med avisen dagligt og pludselig ser hun et billede af en kvinde der et par dage senere bliver udsat for en forbrydelse.


Kvindens billede er under samme telefonnummer og med samme slags billede ligesom Zoes eget billede var. Hvad går det her ud på? Kan Zoe stole på de mennesker der er tættest på hende og dem hun holder allermest af? Politibetjenten Kelly Swift er den eneste der rigtigt tror på Zoe.


Kelly bliver overflyttet til den afdeling der skal efterforske forbrydelserne. Hendes nye chef Nick Rempello er en temmelig barsk chef. Som tiden går, lykkedes det dog Kelly at få brudt det hårde panser ned og Nick ender med at respektere Kellys evner som efterforsker. Forvent at ”Jeg ser dig” indeholder spænding, overraskelser, skræmmende elementer og et genialt plot som man nok ikke lige havde forventet.

En genial thriller der absolut er en page-turner i topklasse. ”Jeg ser dig” er en thriller der er meget svær at slippe igen. Endnu engang mine varmeste anbefalinger til en rigtig velskrevet og realistisk thriller fra Clare Mackintosh.


Vurdering: 5/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:


5 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page