top of page
Søg
  • krimiormen

"HOLMS GADEKØKKEN - STREETFOOD"

Skrevet af Claus Holm



ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Claus Holm


Forlag: Turbine


Udgivelse: 18. oktober 2019


Sider: 144 


Format: Hardback


Genre: Kogebog


ISBN-13: 9788740658569


Anmeldt: 13. januar 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Om Bogen:


Streetfood. Street food er blevet en kulinarisk genre helt for sig selv. Hurtige og lækre retter på farten og mad med smagsindtryk fra den store verden. Også i Claus Holms variant, hvor den kendte kok fra sydfyn tager hele verden med ind i sit køkken, men hvor grundsmagen er dansk, og de bærende råvarer er danske klassikere som gulerødder, kål, kartofler og løg.


I en skøn sammenblanding er der smag af Thailand, krydrede dufte fra Kairo, engelske traditioner, italienske delikatesser og naturligvis som centrum for det hele – dansk madhygge, når det er bedst. Bogen indeholder vejledninger, så du nemt kan skalere street food-retterne op til et klassisk hovedmåltid med tilbehør.

I Holms gadekøkken får du street food-varianter af boller i karry, farseret porre, millionbøf, frikadeller, farsbrød, æblekage og mange andre. Alle tilberedt på en måde, så du får en oplevelse af det klassiske danske køkken med en dør åben for smagsindtryk fra den store verden.


Med andre ord, Holms gadekøkken er street food på dansk.


Anmeldelse:


”Holms gadekøkken – Streetfood” skrevet af Claus Holm er helt enkelt det den giver sig ud for at være…En kogebog med streetfood bum bum. Som Claus holm selv ville have sagt. Claus Holm præsenterede denne nye udgivelse til Bogforum 2019 og det var som sædvanligt et af weekendens højdepunkter.


Claus Holm brager simpelthen ud over scenekanten som et festfyrværkeri af energimasse og livsglæde. Med fruen Anne ved sin side som køkkenskriver og kok så bliver det simpelthen ikke bedre. Jeg har oplevet Claus Holm og fruen de fleste af de 6 år som vi har været ”Fast inventar” på den årlige bogmesse.


Det er altid en mindeværdig oplevelse med…ja undskyld, men jeg kan ikke sige det anderledes…no bullshit og kokken Claus Holm så bramfri og engageret som han nu engang er. ”Holms gadekøkken – Streetfood” er uden mange dikkedarer, men simpelthen opskrifter på streetfood på dansk.


Der er ikke en masse fyld i bogen i form af historier eller andet gøgl. Alle retterne er til 2 personer, men med lidt sund fornuft og en regnemaskine ved hånden så lader det sig sagtens gøre at doble op. Billederne er lidt rå, men utroligt smukke og tro imod emnet og bogen som helhed.


Alle opskrifterne er skrevet i et sprog man forstår og uden nogen udenomssnak. Helt enkle opskrifter der egentlig ikke kræver den store kokkeeksamen. Jeg valgte at tage fat i en af vores favoritter og så give den mit eget lille tvist. #Boller i karry. Jeg lavede lidt om på opskriften så den blev et hovedmåltid.


Selve opskriften kan laves på under ½ time og så valgte jeg at lave ris til for at give retten lidt mere fylde. Desuden lavede jeg min sædvanlige karrysovs til. Ja, ja så er det ikke helt streetfood, Men grundessensen er stadig gaekøkken serveret i små kræmmerhuse. Retten består helt simpelt af pocherede kødboller og en creme bestående af karrypasta, kokosmælk, lime og æble.


Cremen var simpelthen et hit. Den havde lige den rette mængde af krydring til bollerne (og risene). For første gang prøvede jeg at investere i Holms hemmelige krydderi. Det fortrød jeg bestemt ikke, det er hermed familiens nye favorit-krydderi. Krydderiet blev drysset på kødbollerne ved servering.


Jeg valgte, som sagt, at koge lidt ris til kødbollerne og så brugte jeg cremen hen over risene. Karrysovsen blandede vi med ris og creme. Voila så er der serveret. ”Holms gadekøkken – Streetfood” har et rigt udvalg af Kødretter, grønt, brød og sødt. Der er blandt andet opskrifter på Pølsemix, Fiskefilet og kartoffel, Majs i frakke, Brød på pind og Rødgrød.


144 inspirerende sider til din helt egen streetfood. Jeg ser for mig, at man sagtens kunne lave sin egen lille ”Streetfood-buffet” med udgangspunkt i Holms gadekøkken. Jeg kan kun tilslutte mig ordene i forordet, skrevet af Andreas Brok-Hartvid:


”Streetfood er simpelt…Men ægte, elegant og troværdigt”


”Holm gadekøkken- Streetfood” er et rigtigt godt bud på streetfood på dansk – Gadekøkken. Med et væld af opskrifter lavet som fingermad, snacks og mellemmad på farten. ”Holms gadekøkken – Streetfood” skrevet af Claus Holm bliver helt sikkert en kogebog, der vil blive flittigt brugt hjemme hos mig til masser af ny inspiration til den gode hverdagsmad og spændende gæstemad.


Vurdering: 4/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:


37 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page