top of page
Søg
  • krimiormen

"FIND DIN FAMILIE-SLÆGTENS GÅDER I 1900-TALLET"

Skrevet af Per Andersen


"Find din familie-slægtens gåder i 1900-tallet" skrevet af Per Andersen

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Per Andersen


Forlag: Foreningen Danske Slægtsforskere


Udgivelse: 13. februar 2020


Sider: 218


Format: Hæftet


Genre: Slægtsforskning


ISBN-13: 9788790044060


Anmeldt: 5. marts 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Om bogen:


Leder du efter halvsøskende? Mener du, at du har familie, som du ikke har kontakt til? Måske er du adopteret, måske er du ikke opvokset med din biologiske forældre eller søskende. Eller du leder efter personer, som du engang kendte og gerne vil have kontakt til igen.


Mange personer står over for disse spørgsmål - eller leder af en anden grund efter personer i 1900-tallet og frem til i dag. Bogen er en hjælp til at få svar på spørgsmålene. Per Andersen gennemgår i bogen kilder og metoder til at lokalisere familie og personer i denne periode. Kilderne går fra gamle kirkebøger, over folkeregisterkort til ny databaser som CPR og nye metoder som DNA.


Det er ikke nødvendigt nemt. Men det kan lade sig gøre. Bogen har mere end 20 virkelige eksempler på sager, der er blevet løst - og hvordan de er blevet løst.


Anmeldelse:


”Find din familie-Slægtens gåder i 1900-tallet” er skrevet af en yderst kompetent slægtsforsker med mange års erfaring (siden 1985) Per Andersen. Bogen er udgivet af foreningen Danske Slægtsforskere. Det er 10 år siden Per Andersen begyndte at hjælpe andre med deres slægtsforskningsgåder.


Forfatteren er altså en person med baggrunden i orden for at hjælpe og vejlede andre med de opgaver man kan stå overfor. Uanset om man bare gerne vil finde ud af hvor en gammel bekendt eller en slægtning befinder sig eller om man, som undertegnede, slægtsforsker som hobby, så vil ”Find din familie-Slægtens gåde i 1900-tallet” være en rigtig god vejleder.


Bogen er delt op i 2 dele. I første del gennemgår Jan Andersen de kilder man kan tilgå for at løse den opgave man har, for at finde en person i nutiden. I 2. del. Gennemgås nogle af de typer opgaver man kan stå overfor. Igennem bogen er der masser af eksempler på hvilke gåder man kan stå med og hvordan man kan løse opgaven.


Bogen er overskueligt opbygget og meget nem at bruge. Jeg slægtsforsker selv og har efterhånden 10 års erfaring, men jeg fandt en del kilder som jeg ikke havde tænkt over og også kilder som jeg godt kendte i forvejen. Men jeg vil mene at kilderne og metoderne er forklaret så grundigt at hvis du ikke har den store erfaring, men bare en nysgerrighed og en gåde du gerne vil løse, så vil ”Find din familie-slægtens gåder i 1900-tallet” være lige præcis den vejleder du skal bruge for at komme videre.


Der er efterhånden mange mennesker der får lavet en DNA-test til en rimelig penge (400-600 kr.). Selvfølgelig er nogle af dem slægtsforskere men jeg er overbevist om at der også er mennesker som bare er nysgerrige, der får lavet disse tests. ”Find din familie-Slægtens gåder i 1900-tallet” har vist sig at være min løsning på en gåde jeg stod overfor, så lad mig give et lille eksempel på hvordan jeg brugte bogen.


For 3 år siden fik jeg lavet en af de omtalte DNA-tests. I løbet af disse 3 år har jeg ugentligt fået en hel del såkaldte match med folk med bornholmske aner. Jeg var lidt undrende da ingen af mine mange slægtninge, som jeg havde fundet, har nogle forbindelse til solskins-øen.


For ret præcist en måned siden fik jeg en match med en helt nystartet ung slægtsforsker (26 år). Det viste sig at hun var barnebarn af min biologiske far som var født på Bornholm. Jeg havde lidt på fornemmelsen at den person der står som far på min dåbsattest ikke kunne være den rigtige.


Min DNA-test viste altså hvem min biologiske far var. Nu var min opgave at finde ud af hvem denne person egentlig var. Ved hjælp af ”Find din familie-Slægtens gåder i 1900-tallet” og forfatteren Per Andersens kildeforslag slog jeg personen op i cpr-registret. Det kostede 86 kr. og så fik jeg oplyst helt præcist hvornår min biologiske far døde og hvor han boede da han døde.


Nu har jeg så nogle fakta som jeg kan gå videre med når jeg skal undersøge mit fædrene ophav nærmere. ”Find din familie-Slægtens gåder i 1900-tallet” får mine varmeste anbefalinger med på vejen. Specielt hvis du som jeg, har en gåde som du er nysgerrig på at få løst, så er bogen et helt fantastisk redskab.


Vurdering: 6/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:


Danske slægtsforskere


6/6 Roser

321 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page