top of page
Søg
  • krimiormen

"DEN DAG BRITA FORSVANDT"

Opdateret: 9. maj 2020

PEDAL OVE SAGEN SKREVET AF MICHAEL TESCHL


"Den dag Brita forsvandt" pedal Ove sagen skrevet af Michael Teschl

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Michael Teschl


Forlag: Politikens Forlag


Udgivelse: 4. november 2019


Sider: 336


Format: Hæftet


Genre: Truecrime


ISBN-13: 9788740048414


Anmeldt: 4. november 2019.


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Forlaget skriver:


En december dag i 1981 forsvandt den 30-årige Brita Hansen sporløst i Frederikshavn. Først syv måneder senere blev hendes lig fundet i havnen. Hun var blevet kværket, og hendes fraseparerede mand, fritidsmusikeren Ove Hansen – også kaldet ‘Pedal Ove’ – blev under stor mediebevågenhed idømt 12 års fængsel for drabet.


10 år senere blev Pedal Ove-sagen genoptaget på baggrund af to DR-dokumentarer, hvor nye vidner og oplysninger satte spørgsmålstegn ved Ove Hansen som gerningsmanden. Denne gang frikendte domstolen ham, og sagen blev derefter kendt som danmarkshistoriens største justitsmord.


Men hvordan kunne det ske i et retssystem som det danske, at medierne fik så stor indflydelse på en drabssag? Hvordan kunne DR præsentere nye vidner, som politiet trods en årelang efterforskning ikke kendte til? Talte vidnerne sandt? Gjorde Ove Hansen? Og hvem slog så Brita ihjel?


I 25 år er ingen nye spor dukket op i drabsmysteriet. Indtil i 2017, hvor et anonymt brev landede i Michael Teschls postkasse og vækkede sagen til live igen. Forfatteren satte sig for at lægge brikkerne i den endnu uopklarede drabssag, og undervejs blev løgne afsløret, forklaringer ændret – og et alibi smuldrede.


Anmeldelse:


Citat fra ”Den dag Brita forsvandt” skrevet af Michael Teschl:


”Den ultimative forbrydelse, et menneske kan begå, er drabet

Den ultimative forbrydelse, et retssystem kan begå, er justitsmordet.

Den ultimative forbrydelse, pressen kan begå, er karaktermordet.

Er nogen af forbrydelserne begået med fuldt overlæg og efter forudgående planlægning, er de udført med kynisme og koldt blod, er der tale om en skærpende omstændighed.”


”Den dag Brita forsvandt” handler om den såkaldte Pedal Ove sag. Bogen er skrevet af Michael Teschl og bliver udgivet af Politikens Forlag D. 4. november 2019. Lad mig starte med hvorfor jeg sagde ja til at læse bogen og hvordan jeg kunne læse den færdig fra jeg modtog den lørdag morgen og nu her søndag eftermiddag har jeg lige lukket bogens sidste side.


Jeg var ikke særlig gammel da Brita forsvandt i 1981 (15 år) men af en eller anden grund står hele sagen soleklart i min erindring. Jeg fulgte nysgerrigt med da sagen blev genoptaget og viste sig at være danmarkshistoriens dyreste justitsmord da sagen fik en ny udgang i 1992. En del af min interesse bunder selvfølgelig i min interesse for krimi/thrillere i litteraturen samt min medfølgende interesse i Truecrime.


Derfor kunne jeg da heller ikke modstå at læse en nutidig opfølgning på en sag der efterhånden har små 40 år på bagen. Hvem myrdede Brita? Var resultatet af den 1. eller den 2. retssag den rigtige dom? Kunne den skyldige være den første dømte eller var der et helt andet svar på gåden?


I 2017 modtog Michael Teschl et anonymt brev fra Frederikshavn. Brevskriveren anklager en anden person end Ove Thomas Hansen (Pedal Ove) for at være Britas morder. Efter at have opfrisket sagen, beslutter Michael sig for, at han vil undersøge sagen nærmere.


D. 12. december 1981 forsvandt Brita Hansen sporløst og blev først fundet, død, 7 måneder senere. Hendes eksmand Pedal-Ove blev snart anholdt, anklaget og dømt for mordet kun på indicier. Han blev løsladt igen i 1989. Kort efter løsladelsen (i 1990) producerer 2 journalister fra DR et program der kritiserer Frederikshavn politi for deres håndtering af hele sagen. Endnu et program, produceret af de samme journalister, løber af staben i 1991.


Efterfølgende bliver sagen tage op af det særlige klagenævn. Resultatet bliver at sagen bliver genoptaget og Ove Thomas Hansen (Pedal Ove) bliver denne gang frikendt og danmarkshistoriens dyreste justitsmord er en realitet. ”Den dag Brita forsvandt” gennemgår hele sagen fra 1981 og frem til i dag på en dybt saglig, fængende og velformuleret måde.


Det er virkelig et meget grundigt forarbejde af Michael Teschl der ligger til grund for tilblivelsen af ”Den dag Brita forsvandt”. Michael Teschl har lagt et meget stort arbejde i sin research til bogen. Rigtig mange vidneudsagn, afhøringer og fakta bliver gennemgået, ned til mindste detalje.


Vidneudsagn og alibier bliver pillet fra hinanden og sat sammen igen. Hvad er fakta og hvad er fup? Jeg har ikke tidligere stiftet bekendtskab med litteratur af Michael Teschl men jeg var fuldstændig tryllebundet af skrivestilen og måden hvorpå Michael Teschl grundigt gennem går hele sagen fra ende til anden. Både hvad angår de reelle fakta samt de forskellige vidneudsagn og alibier for de implicerede i hele ”Brita-sagen”.


Gang på gang blev jeg rystet i min grundvold og de tanker jeg selv, igennem årene har haft om selve sagen, måtte jeg tage op til revurdering. Når man lukker sidste side, føler man nærmest at der ikke er en eneste sten i hele sagen som Michael ikke har vendt eller søgt under.


Som Truecrime interesseret anbefaler jeg på det varmeste ”Den dag Brita forsvandt” skrevet af Michael Teschl. ”Den dag Brita forsvandt” er virkelig et guldkorn indenfor denne genre som man skal lede meget længe efter.


Vurdering: 6/6 Roser



Krimiormen


6/6 Roser


Bogen kan købes her:


56 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page