top of page
Søg
  • krimiormen

"DE UDSTØDTE"

En Ruth Galloway-krimi

Skrevet af Elly Griffiths


"De udstødte" skrevet af Elly Griffiths

ANMELDEREKSEMPLAR


Forfatter: Elly Griffiths


Forlag: Gads Forlag


Udgivelse: 20. marts 2020


Sider: 350


Format: Hæftet


Genre: Krimi


ISBN-13: 9788712058083


Anmeldt: 23. marts 2020


Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.


Om bogen:


Ruth Galloway behøver næppe nogen nærmere introduktion. Siden udgivelsen af Pigen under jorden i 2018 er hendes fanskare vokset støt, og dette sjette bind i serien om den lidt særprægede, rapkæftede og charmerende arkæolog vil ikke skuffe hverken gamle eller nye fans.


Elly Griffiths er en sand mester i at lade landskab, atmosfære og ikke mindst relationer indgå i et skønt samspil i sine ærkebritiske krimier, som hendes mange fans ikke kan få nok af. Under en udgravning i Norwich har Ruth fundet skelettet af en kvinde, som blev hængt i 1867 for barnemord.


Da et tv-hold ankommer til stedet for at indspille et program om kvinden, bliver Ruth naturligt inddraget. Men kort efter bliver et barn kidnappet, og kriminalinspektør Harry Nelson bliver sat på sagen. Er der en mystisk forbindelse til den kvinde, Ruth har udgravet …?


Snart er Ruth og Nelson endnu en gang indirekte forbundet med hinanden via en grufuld hændelse … De udstødte er sjette bog i serien om Ruth Galloway. Hvert bind indeholder en selvstændig, afsluttet historie.


Anmeldelse:


”De udstødte” skrevet af Elly Griffiths er den 6. bog i serien med arkæologen Ruth Galloway i hovedrollen i samspil med kriminalkommisæren Harry Nelson. Det er mit første bekendtskab med Elly Griffiths forfatterskab men det bliver bestemt ikke mit sidste. Elly Griffiths skriver simpelthen fænomenalt.


Jeg kan godt undre mig over, at jeg ikke er stødt på Ruth Galloway-serien før, men det bunder nok i, at jeg normalt mest er til de nordiske krimiforfattere, som jeg, langt hen ad vejen, er ret så begejstret for. Om titlen ”De udstødte” skriver Elly Griffiths:


”Denne bogs titel havde jeg på hjernen meget længe. Hvert år bliver der holdt en messe på kirkegården Cross Bones i London. Den kaldes ”Gudstjenesten for de udstødte døde”, og den bliver afholdt for at mindes de mennesker, der er begravet i de ukendtes grav: fattiglemmer, prostituerede, pestofre. Jeg vidste, at jeg ville bruge den gudstjeneste i en af bøgerne om Ruth Galloway.”


”De udstødte” starter lige på og hårdt med at Nelson afhører et forældrepar, Liz og Bob Donaldson om deres lille søn Davids dødsfald. David blev bare 8 måneder gammel og det mest forfærdelige er at det er parrets 3. barn der er død som spæd. Det gør hele sagen ekstra mystisk.


Kan det virkelig passe at et forældrepar kan være så uheldige at hele 3 børn lider vuggedøden.


Ruth og hendes udgravningshold har fundet en kvinde der formodentlig har ligget i jorden i 100-150 år. Kvindens ene hånd er en krog. Derfor formoder Ruth at det er en kvinde der blev kaldt for moder krog.


Hun var en kvinde der tog sig af rigtig mange spædbørn som familierne ikke selv var i stand til at tage sig af. En del af disse børn døde som helt små. Kvinden som hed Jemima Green endte sit liv med at blive dømt for at have myrdet et af disse små børn. Ruth bliver tilbudt at deltage i optagelsen af et program med titlen ”kvinder der dræber”.


I dette program er Jemima Green omdrejningspunktet. Ikke alle er enige i om Jemimas dom var retfærdig. Sideløbende i historien er der små børn der bliver kidnappet fra forældrene. De 2 sider i historien i ”De udstødte” flettes stille og roligt sammen og som i de tidligere bøger bliver Ruth Galloway og Harry Nelson og hans team presset til at samarbejde.


Jeg vidste selvfølgelig ikke meget om handlingen i de 5 foregående bind af serien, men det er tydeligt i ”De udstødte” at Ruth og Nelsons bekendtskab går langt tilbage og har været mere end almindeligt tæt. ”De udstødte” er absolut en fantastisk krimi der stille og roligt bygger op til klimakset.


På intet tidspunkt havde jeg spottet hvor historien ville føre mig hen. ”De udstødte” får mine varmeste anbefalinger med på vejen. Uden at have læst forgængerne tør jeg godt at anbefale Elly Griffiths forfatterskab. ”De udstødte” lever bestemt op til betegnelsen som et fantastisk mesterværk.


De 5 første bøger i serien er fluks røget på min to-read liste. Faktisk er det så heldigt at alle 6 bøger findes på Bookmate som er min favoritapp når det kommer til lydbøger. ”De udstødte” er en fuldstændig fantastisk læseoplevelse når det kommer til krimi-serier.


Vurdering: 6/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:



6/6 Roser

11 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page