top of page
Søg
  • krimiormen

UPDATE JANUAR 2023


januar måneds læseoplevelser

Januar 2023 bød på lidt af hvert i læsningens verden.

”Når tiden fortæller sandheden” skrevet af Sandra Niebak er absolut en thriller i en helt særlig genre, der fængslede mig og evnede at overraske mig som meget få andre bøger har evnet. ”Når tiden fortæller sandheden” får bestemt mine varmeste anbefalinger med på vejen, hvis du er til litteratur i en helt særlig og usædvanlig klasse. 4/6 Roser.

”Pistacieskovens forbandelse” skrevet af Richard Asklund handler vel egentlig om en flok mennesker, der ikke evner at se ud over deres egen næse. Forstået på den måde, at de kun evner at tage hensyn til deres egne følelser uden tanke for, hvad deres ageren gør ved deres omgivelser. Med ”Pistacieskovens forbandelse” sidder læseren med litteratur langt ud over det sædvanlige. Jeg kan kun anbefale ”Pistacieskovens forbandelse” på det varmeste, hvis du er til litteratur i en helt særlig klasse. Min eneste anke er: hvad blev der af Philippe? Han forsvinder pludselig sporløst ud af historien. 4/6 Roser.

”Bjørnen sover er vel én af januar måneds bedste læseoplevelser. ”Bjørnen sover” er den Svenske forfatter Emilie Schepps 7. bog i krimi-serien med anklageren Jana Berzelius i hovedrollen. Hvis man ikke i forvejen kender karakteren Jana Berzelius, vil man hurtigt fornemme, at hun ikke er en helt almindelig anklager. ”Bjørnen sover” er en fremragende krimi og et besnærende bekendtskab, som du ikke må snyde dig selv for. ”Bjørnen sover” indeholder et eminent godt plot og er en pageturner i en helt særlig klasse. 6/6 Roser.

”Karen finder sin egen vej” er egentlig 2. bind i forfatterens serie om ”Karens heste”. Jeg vil dog vove den påstand, at de 2 bind kan læses uafhængigt af hinanden. Der er en del faglige termer som piger der rider eller har med heste at gøre, fint kan sætte sig ind i. ”Karen finder sin egen vej” er overskuelig og med et passende antal sider når man er teenager og ikke den helt store læsehaj. Den vil helt sikket fange den yngre læser. 5/6 Roser.

Jackson Lamb og hans team er på banen igen, denne gang i ”London regler” skrevet af Mick Herron. Jacksons team bliver kaldt for slagtehestene og denne gang skal de navigere rundt i London reglerne. ”London regler” er 5. bind i Mick Herrons serie om Jacksons slagteheste. Mick Herron evner at fastholde læseren i yderste spænding og med den helt rette portion humor hele vejen igennem bogen. ”London regler” får mine varmeste anbefalinger med på vejen, hvis du er til en spionthriller i en helt særlig klasse. 4/6 Roser.

”Abdul og de hvide slaver” skrevet af Michael Dalgaard tager et emne op, som jeg aldrig havde hørt om før. Fra omkring år 1500-1800 blev over en million Europæere taget til fange af pirater og solgt som slaver i Nordafrika og Mellemøsten. Hovedpersonen Brigid og hendes landsby i Irland bliver angrebet af en flok af disse pirater. ”Abdul og de hvide slaver” får mine varmeste anbefalinger med på vejen, hvis du er til en roman i en helt særlig klasse og måske med et tema, som du, som jeg, ikke havde hørt om før. 4/6 Roser.

Den sidste bog, jeg vil fortælle om, som jeg anmeldte i januar er noget helt andet. Alle kendte papirklipperen Sabber (1938-2005) på Bornholm i 1980’erne og i 1990’erne, og han udstillede også ofte rundt omkring i Danmark og i udlandet. Kombineret med sin fortælleglæde blev han sammenlignet med H.C. Andersen, men var langt mere raffineret og humoristisk. Biografien er skrevet af Brian Christensen. Jeg er utrolig imponeret over Sabbers kunnen og hans evner som kunstner. ”Sabber-En original papirklipper” indeholder et væld af fantastiske papirklip, langt ud over det sædvanlige. I 1973 flytter Sabber til Bornholm hvor han bor til sin død i 2005. 5/6 Roser.

Det var alt om januar 2023 i denne omgang. På gensyn her i februar til mange flere læseeventyr.

På gensyn

Krimiormen

22 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page