top of page
Søg
  • krimiormen

"Smuglernes hemmelighed"

Mit navn er Justice #2 skrevet af Elly Griffiths


"Smuglernes hemmelighed"

ANMELDEREKSEMPLAR

Forfatter: Elly Griffiths

Forlag: GADs Forlag

Udgivelse: 30. september 2020

Sider: 218

Format: Hardback

Genre: Børnebog

Serie: Mit navn er Justice #2

ISBN: 9788762736177

Anmeldt: 8. maj 2022

Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar fra forlaget. Anmeldelsen er udtryk for min egen mening om bogen og ikke påvirket heraf.

Om bogen:

Hyggelig og charmerende detektivroman om Justice Jones, der er en sej og selvstændig heltinde i et spændende, mystisk og klassisk kostskolemiljø i 1930'ernes England. Den seje og sympatiske heltinde skal begå sig i et snobbet, konkurrencepræget og dystert miljø.

Elly Griffiths, der står bag den populære krimiserie for voksne om arkæologen Ruth Galloway, tager os med sin elegante stil og talent ind i et Enid Blyton-agtigt univers. Spænding, mystik og humor går op i en højere enhed i Elly Griffiths debut til børn.


Elly Griffiths

ANMELDELSE


Endnu engang har forfatteren Elly Griffiths skrevet en krimi for det yngste segment i absolutte topklasse. Bøgerne i serien Mit navn er Justice er bestemt velegnede for børn fra 10 år og vil være et nyt og spændende input, hvis i læser bøgerne sammen.

Hovedkarakteren Justice Jones er en pige på 12 år, der lige er startet på Kostskolen Highbury House i 1930`erne. Justice har en indre detektiv der straks spotter et mysterium i sine omgivelser. Justices far er advokat og hendes mor er død for nyligt.

Moderen var forfatter af en krimiserie og underviste Justice hjemme. Af samme grund, så er det først nu, som 12-årig at Justice omgås børn på sin egen alder. I ”Smuglernes hemmelighed” er 2. semester på skolen netop begyndt og pigerne i Justices årgang får til opgave at skulle hjælpe lokalbefolkninger en eftermiddag om ugen med diverse opgaver.

Justice får til opgave at hjælpe den blinde Mr. Arthur med at læse ugens avis. Det værste ved at skulle besøge Mr. Arthur er, at han bor i et hus, der kaldes Smuglerhytten og er fyldt med mysterier og lidt uhyggeligt, synes Justice. Mr. Arthur har en husholderske Mrs. Kent og en førerhund Schæferhunden Sabre.

Justice har ikke besøgt Mr. Arthur, mange gange da hun får til opgave at finde hans datter Bunny, som Mr. Arthur ikke har set siden før 1. Verdenskrig. Datteren er omkring 37 år og er også på Kostskolen Highbury House. Nu bliver Justices opgave at finde ud af, hvem det er.

Ingen af lærerne på skolen hedder Bunny til fornavn og har måske skiftet navn. Selvom bøgerne om Justice er uhyggelige og fyldt med mysterier og mord, så er jeg alligevel overbevist om, at børn med hang til uhygge og spænding, vil elske bøgerne om privatdetektiven Justice.

Jeg indrømmer gerne, at selvom jeg er noget ældre end målgruppen, så er jeg meget begejstret for Justice Jones og Highbury House og ville have elsket at læse dem for mine egne børn, da de var i målgruppens alder. Bøgerne om Justice har den helt rette mængde af mysterium, spænding og uhygge og samtidig kan Mit navn er Justice sagtens udvikle sig til en favoritserie for alle piger med hang til spændende detektivhistorier.

Jeg skriver ”piger” fordi, de eneste mænd eller drenge der er skrevet ind i historien, er fædre, brødre eller Mr. Arthur og har egentlig ikke en hovedrolle i historien. Serien er bestemt velegnet til piger der interesserer sig for mysterier.

”Smuglernes hemmelighed” er bestemt en børnebog i absolutte topklasse, som fortjener at blive læst af unge piger og deres forældre. Personligt ville jeg have elsket at læse disse bøger som barn og det er fantastisk, at en krimiforfatter i Elly Griffiths klasse har kastet sig over at skrive en fantastisk serie for de yngste læsere.

På mit bord ligger allerede 3. bind i serien ”Den hvide dame” og jeg ser meget frem til at læse dette 3.bind i serien. Mit navn er Justice er velskrevet og med den tilpasse mængde mysterium, drama og efterforskning til de yngste læsere og deres forældre.

Serien får mine varmeste anbefalinger med på vejen, hvis du er en ung sjæl med hang til mysterier.

Vurdering: 5/6 Roser.

Krimiormen.


5/6 Roser

8 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page