top of page
Søg
  • krimiormen

"SLÆGTENS MYTER-FAKTA OG FIKTION"

SKREVET AF PER ANDERSEN


"Slægtens myter-fakta og fiktion" skrevet af Per Andersen

ANMELDEREKSEMPLAR

Forfatter: Per Andersen

Forlag: Foreningen Danske Slægtsforskere

Udgivelse: 10. februar 2021

Sider: 220

Format: Indbundet

Genre: Slægtsforskning/ Kulturhistorie/etnografi

ISBN-13: 9788790044084

Anmeldt: 7. marts 2020

Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar. Anmeldelsen er udtryk for min egen vurdering af bogen og ikke påvirket heraf.

Om bogen:

Mange familier har en god historie om slægtens oprindelse. Fortællingen handler ofte om sydlandske gener, spanske soldater, romaer, omrejsende folk, godsejere, grever, baroner, sømænd, kendte personer og endda konger. Men hvad er fakta, og hvad er fiktion?

Denne bog ser på disse historier – der deler mange kendetegn med myter, der er blevet en del af vores opfattelse af virkeligheden. Bogen undersøger virkeligheden bag myterne. Og bogen forklarer, hvordan disse myter opstår - og hvordan man undersøger, om familiens historie kan være rigtig.

Bodil Grove i Slægtsforskeren 2021/1:

"Bogen er velskrevet og virkelig spændende, med fine illustrationer og fyldige litteraturhenvisninger, som sammen med de interessante beretninger i alle kapitler gør den særdeles læseværdig."


"Find din familie-slægtens gåder i 1900-tallet" skrevet af Per Andersen

Jeg har tidligere anmeldt en af slægtsforskeren og forfatteren Per Andersens bøger om netop slægtsforskning:

Lad mig med det samme gøre klart, at forfatteren har en yderst veldokumenteret og solid baggrund i slægtsforskning. Sagt med andre ord, Per Andersen ved hvad han taler om. ”Slægtens myter-fakta og fiktion” udspringer fra årsagen til mange slægtsforskeres ønske om, at begynde slægtsforskningens interessante rejse.

I mange tilfælde bunder det i at mange forskere har myter i familien, der har verseret i familien igennem mange år, måske flere generationer.

Lad mig tage udgangspunkt i min egen historie i slægtsforskningen. I min slægt har jeg en morfar, der var meget mørklødet, havde en brun plet i sit ene blå øje, kulsort hår og 7 børn med samme mørke hårfarve. Disse fakta gav en tanke om, at han måske kunne nedstamme fra noget sydlandsk.

Måske endda lidt spansk soldat eller lignende. Per Andersen redegør i bogen for, hvorfor sandsynligheden ikke er særlig stor. I starten af 1800-tallet ankom der en del Spanske, Franske og Tyske soldater til Danmark. Soldaterne var i landet i et lille halvt års tid.

Javist de nåede at have samkvem med nogle få Danske kvinder. Men det antal spædbørn der kom ud af dette forhold, var i virkeligheden meget få, hvilket forfatteren redegør seriøst og gennemgribende for. For at gøre min egen fortælling om min morfar færdig, så har jeg nu, efter mange års forskning, konkluderet at min morfars slægt tilbage til 1500-tallet stammer fra Nordjylland.

Altså kan jeg tilbagevise min egen myte. I ”Slægtens myter-fakta og fiktion” er der en masse spændende historiske fakta. Jeg blev gjort en hel del klogere på, hvorfor en del myter ikke kan have hold i virkeligheden. Der bliver redegjort for hvorfor en dansk konge næppe har haft 95 børn som en myte påstår.

H. C. Andersen har næppe været kongelig. Mange af de myter der florerer i en del familier, har i virkeligheden ændret karakter for hver generation der har fortalt myten videre. ”Slægtens myter-fakta og fiktion” er utroligt smukt illustreret med et hav af billeder, veldokumenterede fakta og i tilgift en god bid af Danskernes historie, som jeg i hvert fald blev meget klogere af.

Samtidig så er der en masse gode links i ”Slægtens myter-fakta og fiktion” til hvordan du selv kan undersøge om din egen families myter eller vandrehistorier, har hold i virkeligheden. Personligt har jeg hørt masser af disse myter og overleveringer igennem tiden.

Men fakta er, at meget få af disse myter, holder vand eller kan bevises. For nogle familier vil det selvfølgelig være ærgerligt eller måske endda sørgeligt, at finde ud af, at myten bare er en skrøne. Men som slægtsforsker mener jeg, at det vigtigste er, at slægtsforskningen er retvisende og viser slægtens sande historie.

Jeg giver bestemt mine varmeste anbefalinger til ”Slægtens myter-fakta og fiktion”, det er utroligt berigende litteratur for både den historieinteresserede og slægtsforskeren. Per Andersen har en skrivestil der betyder at alle kan følge med og blive klogere.

Det gælder uanset om du har mange års erfaring i slægtsforskning eller er nybegynder i denne oppe-i-tiden interesse.

Vurdering: 5/6 Roser.

Krimiormen.

Bogen kan købes her:


5/6 Roser

12 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page