top of page
Søg
  • krimiormen

"MINE UNGE ÅR"

Biografi skrevet af Winston Churchill


"Mine unge år" Skrevet af Winston Churchill

Forfatter: Winston Spencer Churchill

Oversætter: Arne Stevns

Forlag: Lindhardt & Ringhof

Udgivelse: 2016

Sider: 391

Format: Hardcover

Genre: Biografi

ISBN: 9788711561843

Anmeldt: 18. oktober 2020

Beskrivelse af Mine unge år

I "Mine unge år" deler Winston S. Churchill ud af sine ungdomserindringer, der bl.a. strækker sig over hans opvækst på Blenheim Palace, årene på kostskole og officersskolen Sandhurst, samt adskillige andre eventyrlige oplevelser i bl.a. Indien, Sudan of Sydafrika.


"Mine unge år" er en spændende historisk bog, der med Churchill som forfatter, sikrer læseren en god oplevelse. Kunne du god tænke dig at vide, hvordan en af de største og mest markante skikkelser i det 20. århundrede, beretter om sin ungdom?


Så er "Mine unge år" lige noget for dig. Winston S. Churchill var ikke kun politikker, men også forfatter, hvilket kan ses på kvaliteten af hans beretninger. I sin levetid udgav han hele 37 bøger og modtog endda, som den eneste britiske premiereminister nogensinde, Nobelprisen i litteratur i 1953.


"Mine unge år" er blevet kaldt "Måske århundredets bedste bog" og det er der en grund til! Churchill´s beretninger er både tankevækkende og handlingsrige. De beretter om et ungt menneske med store drømme. De rummer budskaber som alle mennesker og alle tider, vil kunne forstå.


"Mine unge år" giver læseren en indsigt i hvordan det hele begyndte og er en unik mulighed for at dyrke længere ned i historien. Kunne du tænke dig at vide, hvordan det tyvende århundredes største statsmand, blev formet? Så læs "Mine unge år", bliv underholdt af spændende beretninger og se om du kan finde ud af, hvad der gjorde Winston S. Churchill, til den mand vi kender i dag.


Forlagets beskrivelse af Mine unge år

"Måske århundredets bedste bog" - Roy Jenkins.

"En vidunderligt tidløs bog med et budskab til alle mennesker og til alle tider" - Uffe Ellemann-Jensen i bogens forord.


Winston S. Churchill fortæller her om de vigtige år, der formede ham. Om barnepigen mrs. Everest og tiden på kostskole. Om officersskolen Sandhurst, de eventyrlige oplevelser som rytterløjtnant under felttogene i Indien og Sudan og som krigskorrespondent under boerkrigen.


Churchill afslutter sine domserindringer med årene som fremadstormende politiker på vej mod det engelske parlament og den plads i historien, han som en af det tyvende århundredes største statsmænd skulle komme til at udfylde.


Anmeldelse:


Denne biografi er én af mine egne bøger, som jeg har haft liggende i et stykke tid. Jeg er helt overbevist om at man skal interessere sig for krigshistorier og selvfølgelig Winston Leonard Spencer Churchill for at falde ind under kategorien af læsere.


Så tænker du måske at Churchill ikke kan have skrevet en bog der udkom i 2016. Årsagen er at ”Mine unge år” er blevet genudgivet adskillige gange siden den udkom første gang D. 30. oktober 1930. Min udgave er 3. udgave og med forord af Uffe Ellemann-Jensen og med en opdateret oversættelse af Arne Stevns.


Den er skrevet i nutidigt sprog. Winston levede fra 1874-1965. Han blev altså 90 år gammel. Winston vandt nobelprisen i litteratur i 1953. Vi har altså ikke kun med en statsmand at gøre men også en yderst dreven forfatter med et omfattende forfatterskab bag sig inden han gik ind i politik for alvor.


I 1890`erne skrev han sin første bog. Winston sad i det britiske parlament i hele 64 år. I 1900 blev han valgt ind i parlamentet 1. gang i kredsen Oldham. ”Mine unge år” tager os igennem Winstons liv helt tilbage fra han blev født i 1874 og indtil 1930.

Hans far var sekretær for Winstons farfar Hertugen af Marlborough. Winstons barnepige fru Everest gjorde et stort indtryk på den senere premierminister og var mere den unge Winstons nøgleperson end moderen var. Indtil 1880 var bedstefaderen vicekonge i Irland.


Da Winston fyldte 7 år, skulle han starte i skole. Det betød at han skulle være væk hjemmefra i mange uger ad gangen. Det er absolut ikke en fremtid som Winston ser frem til med glæde. Winston blev sat ved et bord og fik besked på at lære en række latinske ord udenad.


2 år var Winston på den første skole St. James. Herefter gik han 3 år i Harrow. Winston havde en svær start i skolen. Winston var ikke særlig god til hverken Latin, Græsk eller eksamener. Til gengæld var han rigtig dygtig til Engelsk.


Den lille Winston havde ikke mindre end 1500 Tinsoldater. Vel en god forberedelse til hans tidlige voksenliv som officer. Winstons far foreslog ham at blive soldat. Egentlig fordi hans far ikke antog at Winston var specielt intelligent. I hvert fald ikke intelligent nok til at læse jura.


Winston begynder at forberede sig på at blive optaget på Sandhurst. I Winstons unge år deltager han som officer og journalist i flere mindre krige hvor England er involveret. Personligt synes jeg at de mere personlige beretninger om Winston Churchill i ”Mine unge år” er de mest interessante passager.


Men det har nok mere at gøre med at jeg ikke er så meget for krigsberetninger. ”Mine unge år” som helhed er vanvittig godt skrevet og smækfyldt med spændende passager. Både om Winston som person, hans liv som soldat og senere som spirende ung politiker.


”Mine unge år” er bestemt både velskrevet, klog og morsom. Bogen giver et rigtig godt billede af hvem statsmanden Winston Churchill var og hvorfor han udviklede sig som person, som han gjorde. ”Mine unge år” får bestemt mine anbefalinger med på vejen. En interessant og forrygende biografi.


Vurdering: 4/6 Roser

Krimiormen


Bogen kan købes her:


Besøg forlaget her:


Findes som lydbog og e-bog:


4/6 Roser

27 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page