top of page
Søg
  • krimiormen

"MIG-MIT LIVS HISTORIER"

Erindringsbog skrevet af Katharine Hepburn (1907-2003)


"Mig-Mit livs historier" skrevet af Katharine Hepburn

Forfatter: Katharine Hepburn


Forlag: Lindhardt & Ringhof


Udgivelse: 1. januar 1991


Sider: 328


Format: Indbundet


Genre: Erindringer


ISBN: 8759501774


Anmeldt: 15. juni 2020


Om bogen:


Hun begyndte som teaterskuespiller med et tvivlsomt talent. Hun sagde sine replikker for hurtigt og blev fyret flere gange. Aviserne skrev, at hun havde ”Edderkoppetynde ben og en stemme som et bilhorn med halsbetændelse”. Hun fik sin første oscar som 24-årig.


I alt modtog hun filmens førstepris 4 gange og blev nomineret til yderligere otte. Det har ingen anden præsteret. Hun hedder Katharine Hepburn og ”Mig-mit livs historie” er hendes ærlige og åbenthjertelige erindringer fra et langt liv som stjerne og – for første gang – som privatperson.


Læs om hendes usædvanlige barndomsmiljø, hendes første år på teatret og hendes nære venskaber med nogle af filmhistoriens største personligheder og stjerner. Her fortæller hun hele historien om Howard Hughes, en af verdens rigeste mænd, der friede til hende.


Og for første gang fortæller hun om den 30 år lange kærlighedsaffære med skuespilleren Spencer Tracy, med hvem hun også lavede flere film. Her er hun, som vi kender hende fra film som ”Årets kvinde”, ”Afrikas dronning”, ”Han, hun og leoparden”, ”Adams ribben”, ”En sommers dårskab”, ”Natten før brylluppet”, ”Vores sensommer” og mange andre: Morsom, kvik, intelligent.


”Mig-Mit livs historier” er en bog, der bringer læseren så tæt på mennesket Hepburn, som hvis man kendte hende. Og hvem vil ikke gerne det?


Anmeldelse:


”Mig-Mit livs historier” er en selvbiografi skrevet af Katharine Hepburn. Bogen udkom på dansk i 1991, så det er en bog der har temmelig mange år på bagen efterhånden. ”Mig-Mit livs historier” kan findes som brugt bog og kan lånes på biblioteket.


For mit eget vedkommende fik jeg bogen forærende sammen med en masse andre bøger da en ven skulle tømme sin mors lejlighed. Katharine Hepburn skal man nok have en vis alder for at kende- eller eventuelt interessere sig for film af ældre dato.


Katharine Houghton Hepburn blev født 12. maj 1907 i Hartford, Connecticut og døde 29. juni 2003. Katharine var en anerkendt amerikansk skuespiller. Katharine har været med i ikke mindre end 55 film fra 1932-1994. Den film jeg personligt nok kender Katharine bedst fra er ”Vores sensommer” som hun indspillede i 1981 sammen med Henry Fonda og hans datter Jane Fonda.


Katharine Hepburn fik aldrig børn og var gift 1 gang men havde en del forhold. Blandt andet var hun kæreste med skuespilleren Spencer Tracy i de sidste 27 år han levede frem til 1967. Dette på trods af at Spencer aldrig blev skilt fra sin kone Louisa.

En lidt anderledes livsstil i forhold til normerne på denne tid. Katharine selv var 2. barn ud af en børneflok på 6. Hendes forældre var temmelig moderne og ret så fremsynede. Hendes far var læge og moderen gik hjemme som normen var i starten af 1900-tallet.


Begge forældrene var Katharines store forbilleder. Begge forældrene lagde et stort arbejde i at arbejde for kvinders stemmeret. ”Mig-Mit livs historier” er skrevet i en lidt speciel stil hvor forfatteren har skrevet i en samtaleform, hvor læseren bliver omtalt som du.


Katharine skriver som om hun taler direkte til læseren. Det fik mig til at overveje om hun i virkeligheden fortalte sine historier til en ghostwriter. Men det kan man ikke vide. Hun står i hvert fald selv som forfatter til ”Mig-Mit livs historier”.


Skrivestilen generer faktisk mit øje lidt, da man føler at man skulle vide hvad hun præcis taler om i de forskellige fortællinger. Men det er ikke altid tilfældet. Ikke desto mindre, indeholder ”Mig-Mit livs historier” en kaskade af anekdoter og indblik i teaterverdenen og fra filmoptagelser.


I virkeligheden er ”Mig-Mit livs historier" et ret så unikt indblik i livet som Katharine Hepburn, både som skuespiller og privatperson. Katharine er vokset op i et hjem med kokkepige, hushjælp og barnepige. Da Katharine er 14 år, dør hendes storebror Tom.


En ret så traumatisk oplevelse for Katharine og resten af familien. Forældrene nævnte aldrig Tom igen efter begravelsen og det var den eneste gang at Katharine så sin mor græde. Kort efter Toms død gik Katharine ud af folkeskolen og fik i stedet privatundervisning ligesom hun begyndte til golfundervisning.


I 1928 blev Katharine gift med Luddy, de blev skilt i 1934 og forblev nære venner resten af livet. Katharines mor døde da Katharine var 40 år, stille og roligt under sin eftermiddagslur. Da Katharinas far er omkring 80 år dør han i sit hjem.


Det var en sørgelig tid og dermed også slutningen på det sted som Katharina kom fra. ”Mig og mit livs historier er bestemt en god selvbiografi når man lige har vænnet sig til skrivestilen. En biografi om en meget usædvanlig og farverig personlighed.


Vurdering: 3/6 Roser


Krimiormen


Du kan finde bogen her:



3/6 Roser

3 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page