top of page
Søg
  • krimiormen

"KONG ALKOHOL I SPADSEREDRAGT OG HØJE HÆLE"

skrevet af Anna Marie Aggerholm


ANMELDEREKSEMPLAR

Forfatter: Anna Marie Aggerholm

Forlag: Saxo Publish

Udgivelse: 1. april 2022

Sider: 119

Format: Hæftet

Genre: Selvhjælpsbog

ISBN: 9788740455885

Anmeldt: 4. september 2022

Jeg fik tilsendt bogen som et anmeldereksemplar fra forfatteren. Anmeldelsen er udtryk for min egen mening om bogen og ikke påvirket heraf. Om bogen:

I "Kong Alkohol i spadseredragt og høje hæle" giver Anna Marie Aggerholm indblik i alkoholafhængighedens mekanismer, de brutale konsekvenser for de pårørende og hvordan du hjælper til at stoppe det. Terapeut og rådgiver, Anna Marie Aggerholm, har mange års erfaring med at behandle alkoholafhængighed.

I "Kong Alkohol i spadseredragt og høje hæle" giver hun et dybt indblik i mekanismerne bag alkoholmisbrug, og hvilke ødelæggende konsekvenser de har - ikke bare for den der drikker, men også for de pårørende. Samtidig styrker bogen modet hos den der drikker eller dennes omgangskreds til at tage kærligt affære og stoppe det skadelige alkoholforbrug.


ANMELDELSE

Forfatteren af ”Kong alkohol i spadseredragt og høje hæle” Anna Marie Aggerholm har en fortid som aktiv alkoholiker. Efter at hun fik styr på sit alkoholmisbrug har hun taget en uddannelse som misbrugsrådgiver også kaldet Addiction counselor.

Bogen beskriver forfatterens egne erfaringer som først misbruger og siden rådgiver. Bogen er helt klart et vigtigt værktøj hvis du har en misbruger i din nærmeste omgangskreds. Faktisk er værktøjer for pårørende ikke specielt meget udbredt.

Undertegnede har selv været pårørende til en misbruger, jeg har derfor en vis erfaring med misbrugere og ikke mindst den effekt en misbrugers gerninger har på de pårørende omkring personen. Jeg vil dog med det samme konkludere, at ikke 2 misbrugere er ens, selvom mange af deres handlinger og reaktionsmønstre er ret tæt på hinanden.

”Kong alkohol i spadseredragt og høje hæle” er bestemt et rigtig godt værktøj, når man er tæt på en misbruger, men forvent ikke, at dine og forfatterens oplevelser er ens 1-til-1. Samtidig siger min egen erfaring mig også, at det er rigtig svært at hjælpe en pårørende eller ven ud af sit misbrug uden en professionel behandler.

Det er så her hvor Anna Marie Aggerholm kommer ind i billedet. Forfatterens force er samtidig, at hun selv har været misbruger igennem mange år. ”Kong alkohol i spadseredragt og høje hæle” fortæller forfatterens egen historie som alkoholiker og de oplevelser som hun har følt på sin egen krop.

Generelt vil jeg give forfatteren ret i at ”Alkohol kommer i mange forklædninger”. Vi kender næsten alle én der er eller har været misbruger. Forfatteren er født i 1957 i Roslev nord for Skive som den ældste af 3 søskende.

I 1979 blev Anna Maries søn Tom født. Som 25-årig indleder Anna Marie et forhold til sin 21 år ældre chef. De blev hver især skilt og flyttede sammen i Virum. Da var Tom 5 år. Det var i Virum alkoholen flyttede med. 5 år senere så var Anna Marie fanget i alkoholens klør.

Efter fortællingen om Anna Marie Aggerholm indføres læseren i processen med at hjælpe alkoholikeren på rette vej. Vi indføres i Minnesotamodellen og anonyme alkoholikeres lille sindsrobøn:

Gud, giv mig sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre

mod til at ændre de ting, jeg kan og

visdom til at se forskellen.

Ovenstående er en bøn som jeg personligt, har benyttet mig rigtig meget af. Også på trods af, at jeg ikke er specielt troende. At være tæt på en person, der er ude i et misbrug, der påvirker venner og familie er rigtig svært. Min erfaring siger mig, at det er en yderst vanskelig situation at stå i alene.

Sørg for at opsøge hjælp. Meget gerne hos en professionel behandler som Anna Marie Aggerholm. Det er en rigtig svær situation at stå i. Både for ægtefæller, forældre, søskende, børn og kollegaer. Ingen magter at stå i situationen alene sammen med den pårørende.

”Kong alkohol i spadseredragt og høje hæle” er én af den slags bøger, som jeg godt kunne have brugt for 15-20 år siden. Tak til forfatteren for det gode indspark i en vanskelig situation, for dem der endnu kan hjælpes.

Vurdering: 4/6 roser.

Krimiormen.


4/6 Roser

44 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page