top of page
Søg
  • krimiormen

"I FREDERIK IX`S DAGE"

Billedbiografi med tekst af Mogens Mugge Hansen


"I Frederik IX`s dage" skrevet af Mogens Mugge Hansen

Forfatter: Mogens Mugge Hansen


Forlag: Chr. Erichsen


Udgivelse: 1979


Sider: 188


Format: Indbundet


Genre: Billedbiografi


ISBN: 8755506720


Anmeldt: 30. juli 2020


Om bogen:


Kongelig hoffotograf Elfelt og hofreporter Mogens Mugge Hansen fortæller om Kong Frederik IX‘s spændende liv fra fødsel til død. Mogens Mugge Hansen (1937-2004) var i en lang årrække kongelig hofreporter og skrev ved siden af sit arbejde som journalist et væld af bøger.


Som forfatter bevægede han sig inden for mange forskellige genrer, heriblandt krimi, reportage om de kendte og kongelige og true crime. I 2003 modtog Mogens Mugge Hansen Fortjenstmedaljen i sølv med krone af Dronning Magrethe.


Andre udgaver:


E-bog, ePub

Anmeldelse:


Billedbiografien ”I Frederik IX`s dage” er fortalt i billeder fra Kgl. Hoffotograf Elfelts arkiv med tekst af journalisten Mogens Mugge Hansen. Kongelig hoffotograf Elfelt og hofreporter Mogens Mugge Hansen fortæller om Kong Frederik IX‘s spændende liv fra fødsel til død.


Mogens Mugge Hansen (1937-2004) var i en lang årrække kongelig hofreporter og skrev ved siden af sit arbejde som journalist et væld af bøger. I 2017 blev bogen genudgivet, men min udgave blev udgivet helt tilbage i 1979. ”I Frederik IX`s dage” var en af de mange bøger som jeg fik af en god ven.


Da jeg også interesserer mig for biografier og erindringer så kunne jeg slet ikke stå for denne 1. udgave. Billederne i ”I Frederik IX`s dage” er som sagt fra Kgl. Hoffotograf Elfelts arkiv. Det betyder også at de er yderst professionelle og man finder ikke det, som jeg vil kalde for ”Hovsa-billeder”.


Forordet er skrevet af daværende Kong Olav V af Norge. De 2 konger var fætre og nære venner. Olav 5. (Alexander Edward Christian Frederik; 2. juli 1903 – 17. januar 1991) var konge af Norge fra 1957 til 1991. Han blev født som Prins Alexander af Danmark, men blev kronprins af Norge og skiftede navn til Olav, da hans far Kong Haakon 7. blev konge af Norge i 1905.


Han overtog tronen ved sin fars død i 1957. Kong Olav tilhørte fyrstehuset Glücksborg. Han var gift med sin kusine Prinsesse Märtha af Sverige, med hvem han havde tre børn. Han blev efterfulgt som konge af deres eneste søn, Harald 5, Norges nuværende regent.


Tilbage til Kong Frederik IX, som denne billedbiografi handler om. Kong Frederik blev født i 1899 og døde i 1972. Kong Frederik var søn af Prins Christian og den kun 19-årige Prinsesse Alexandrine. Hans far blev først udråbt til Kong Christian X D. 15. maj 1912.


Kong Frederik IX havde kun 1 bror, den 1 år yngre Arveprins Knud. Frederik var far til Danmarks nuværende regent Dronning Margrethe II af Danmark. Jeg kan egentlig ikke huske at Kong Frederik IX var regent. Men jeg har ofte hørt kongen blive sammenlignet med Danmarks nuværende kronprins Frederik.


I ”i Frederik IX`s tid” bliver kongen betegnet som folkets konge. Han var uddannet søofficer. Han gennemgik præcis den samme uddannelse som kadet som hans samtidige kammerater. Det vil sige at han læste i 4 år. Det samme gjorde hans bror Arveprins Knud.


En konge kan vel også have en hobby eller to. For Kong Frederik IX`s vedkommende var hans store interesser helt klart havet, musik og jagt. I Kong Frederik IX`s regeringstid voksede det moderne velfærdssamfund frem. ”I Frederik IX`s dage” indeholder en hel del fakta om den daværende Konge, som jeg ikke før havde hørt om.


Der skal ikke herske tvivl om at Mugge var godt kendt med de ”Bonede gulve”. Der er bestemt ingen tvivl om at, forfatteren havde en enddog meget positiv tilgang til Kongen. Flere gange hentyder Mugge til en episode i 1949 der betød at Kong Frederik IX aldrig mere rørte spiritus.


Mugge kommer dog ikke nærmere ind på hvad det handlede om. Det følgende står helt for min egen regning, men som blogger tillader jeg mig lidt litterær frihed, om man så må sige. Det følgende er altså en teori som jeg har tolket mig til efter lidt søgning på internettet.


Frederik IX havde fra sine yngre år vænnet sig til at kombinere et stort forbrug af cigaretter og alkohol med en aktiv livsstil. Han dyrkede vægttræning, holdt af at gå på jagt og var mangeårig roer i Studenternes Roklub, hvor han havde nære venner.


Ikke længe efter tronbestigelsen blev kongen imidlertid tørlagt på dronning Ingrids initiativ, idet hans alkoholforbrug var eskaleret. Frederik IX rørte derefter aldrig alkohol igen, men drak i stedet store mængder tomatjuice og sodavand. Om det så er den rigtige forklaring, må stå hen i det uvisse.


”I Frederik IX`s dage” får bestemt mine varmeste anbefalinger med på vejen, hvis du er lidt nysgerrig på vores Danske Kongehus og Kong Frederik IX.


Vurdering: 4/6 Roser


Krimiormen


Bogen kan købes her:



4/6 Roser

6 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page