top of page
Søg
  • krimiormen

EN SPÆNDENDE OG VARIERET FEBRUAR 2020 PÅ BLOGGEN


februar 2020

Krimiormens februar blev afbrudt af min anden store hobby: Slægtsforskning. Mere om det når jeg har fortalt lidt om februar måneds fantastiske læseoplevelser 😊 Jeg er faktik lidt overrasket over at det alligevel blev til så mange læseoplevelser:D

Februar bød på lidt af hvert. Jeg lagde ud med en fantastisk ny thriller:


”Den tavse patient” skrevet af Alex Michaelides og tilsendt fra forlaget Hr. Ferdinand/Politikens forlag. Alicia Berenson lever et celebert liv som anerkendt kunstmaler. Hun er gift med en kendt modefotograf, bor i et stort hus på en prominent adresse i London, og på overfladen er hendes liv perfekt. Men en aften da Alicias mand Gabriel kommer hjem fra arbejde, skyder Alicia ham fem gange i hovedet, hvorefter hun nægter at tale. På intet tidspunkt havde jeg set hvor ”Den tavse patient” ville føre mig hen. Jeg ser virkelig frem til at læse meget mere af Alex Michaelides. ”Den tavse patient” er helt klart en thriller i verdensklasse. Jeg kan ikke give den mindre end hele 6 roser da jeg slet ikke kan forestille mig at den bedste af de ”gamle” thriller-konger eller dronninger kunne have gjort det bedre. Den næste bog var også en thriller. Denne gang sendt fra forfatteren selv.


”Donorjagten” skrevet af Nana Cajus. Den bog havde været lang tid undervejs da det kære postvæsen havde smidt den første bog væk og ikke kunne finde den igen. Lidt træls i min verden. Nå men forfatteren var så sød at sende mig et nyt eksemplar der faktisk nåede frem. Krigskorrespondent Amanda Millund har en perlerække af brændpunkter på sit CV. Men en udsendelse til Darfur får en brat ende, da hun vågner op som skudoffer på et felthospital og bliver forvekslet med en venezuelansk kvinde: En sporløst forsvundet marinbiolog, der viser sig at være hendes hidtil ukendte tvilling. Stille og roligt igennem historien flettes Amandas søgen efter søsteren Emilia og Michelles jagt på organtransplantationerne sammen. NGO eller ngo er en forkortelse for non-governmental organization, på dansk "ikke-statslig organisation" er en engelsk betegnelse for organisationer, som ikke direkte styres af staten, for eksempel velgørenheds-, menneskerettigheds- og miljøorganisationer.


”Visdommens børn” skrevet af Elsebeth Gundersen Jensen var i den mere skønlitterære afdeling. Det er 2. bog af forfatteren. Hendes første udgivelse hed ”Naamahs sønner”. Vi befinder os i en verden af satanisme. Det er tre år siden, Georg vendte hele verden ryggen og bosatte sig på bedsteforældrenes efterladte gård på Mols. Her hutler han sig igennem tilværelsen og bruger tiden på at skrive et værk om okkultisme for at prøve at forstå, hvad dæmonen Gabriel vil med ham. Kurt har giftet sig med Miriam, som fortsat ikke kan fordrage Georg, og de to ungdomsvenner har derfor ikke set hinanden, siden Georg rejste. De få uforløste spørgsmål man har efter at have læst ”Naamahs sønner” bliver smukt afsluttet i ”Visdommens børn”. ”Visdommens børn” har udover et fantastisk sprog og at være vanvittig velskrevet nogle fantastisk morsomme passager der fik mig til at klukke af grin undervejs. De næste par bøger, fik jeg tilsendt som e-bøger fra Forlaget mellemgaard. Den første jeg læste, var historien om Carlo.


Carlo er en historisk roman, der fortæller om en forvirret ung mand, der har vanskeligheder med at finde sit politiske fodfæste i skyggen af sin far, folketingspolitikeren Hans Kristian Henriksen. Carlo må i forbindelse med opstanden i Ungarn i 1956 en tur ind bag jerntæppet for ved selvsyn at opleve livet i et kommunistisk land. Jeg fik tilsendt bogen ”Carlo – At finde vejen” skrevet af Niels-Ole Hørlyk fra forlaget Mellemgaard som e-bog. ”Carlo – At finde vejen” er en historisk roman der foregår i årene 1953-1969. Man følger den danske politiske scene lidt på afstand, men får alligevel et rigtig godt indblik i den førte politik.


Den sidste e-bog i denne måned var en novellesamling ”29 perler” skrevet af Ivonne Cadovius. En novellesamling om nutidens kvinder, der er mere stærke end sarte. Med stensikker stil i et levende sprog portrætteres 29 skæbner – til tider humoristisk, hudløst eller ubarmhjertigt. De fortættede historier skildrer de foretagsomme kvinders ageren i en enten ubegribelig eller underfundig hverdag, der fører læseren ind under huden på bogens mangfoldige karakterer. Langt de fleste af novellerne er ikke hvad de ved første øjekast giver sig ud for at være. I min optik minder en del af novellerne ret meget om hinanden. Der er bestemt nogle af kvinderne som jeg godt kunne tænke mig at lære nærmere at kende. Og så er der de kvinder som jeg har på fornemmelsen at jeg allerede kender fra virkelighedens verden.


Jeg havde fået et par store vaskeposer med nogle skønne udgivelser fra en meget venlig person. Den første af bøgerne som jeg læste var en billedbiografi fra 1990 om Dronning Margrethe, ”Margrethe Danmarks dronning” Redigeret af Poul Jørgensen og Jens Lyngby Jepsen. Jeg føler mig meget velsignet af bogguden 😊 Jeg syntes at det var lidt morsomt at læse ”Margrethe Danmark Dronning” da Dronningen jo faktisk bliver 80 år lige om lidt. ”Margrethe Danmarks Dronning” slutter der hvor Dronningen blev bare 50 år. Bogen består af et hav af fantastiske billeder helt fra Dronningen blev født og altså frem til 1990.


Så blev det tiden til, måske nok månedens bog. ”Jeg lader dig gå” en thriller skrevet af Clare Mackintosh sendt fra forlaget Aronsen. Da en forfærdelig ulykke sker og vender op og ned på hele Jenna Grays liv, beslutter hun, at den eneste måde hun kan komme videre med livet, er at starte helt forfra. Hun flygter fra det hele, men uanset hvad hun gør, så kan hun ikke flygte fra fortiden. "Jeg lader dig gå" af Clare Mackintosh handler om Jenna Gray. Thrilleren ”Jeg lader dig gå” skrevet af Clare Mackintosh er oprindeligt fra 2014 på originalsproget men den udgave jeg fik tilsendt, er udgivet på dansk i 2019. Sikken en oplevelse! Det er mit første bekendtskab med Clare Mackintosh og hendes forfatterskab. Fantastisk er det første ord der falder mig ind og jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med den næste bog jeg har liggende ”Jeg ser dig” også af Clare Mackintosh.


Månedens sidste bog blev også en af de gamle bøger. "Sankt Markus nat" skrevet af Helle Stangerup er en slægtsroman, der følger en mor og hendes datter, Mette, der bliver født på netop Sankt Markus nat i året 1533. Epoken kendes som en af de mest dramatiske i historien, og Mette vokser op i en tid præget af overtro, heksejagt og angsten for det onde. Skrevet af Helle Stangerup og udgivet i 1992. Er du til Slægtshistorie og Danmarkshistorie så får ”Sankt Markus nat” mine anbefalinger med på vejen.


SLÆGTSFORSKNING OG DNA-TEST.


Jeg har nævnt det før. For 3 år siden fik jeg taget en DNA-test som har ligget på en slægtsforskningsside. Man får så diverse mails om match med andre brugere af siden. I starten af februar modtog jeg en mail om en match med et nært familiemedlem. 16% DNA havde jeg til fælles med en pige på 26 år.

Forældre har man ca. 50 % til fælles med og søskende ca. 25%. Det viser sig nu at pigens farfar er min biologiske far. En person som jeg aldrig har mødt. Jeg tog testen fordi jeg var ret så sikker på at den person der står på min dåbsattest, ikke var min rigtige biologiske far. Det ved jeg nu at jeg havde ret i.

Selvom jeg tænkte meget over om jeg overhovedet ville have svaret, så blev jeg alligevel overrasket. Jeg havde gjort mig klart hvad et eventuelt resultat ville betyde. Det ved jeg så nu. Både min biologiske far, ham fra dåbsattesten samt min mor er alle afgået ved døden. Derfor er der ingen jeg kan spørge om hvad der skete.

Det ville jeg ellers godt have vidst. Vished kan stille flere spørgsmål. Anyway så i stedet for at have 4 halvsøskende har jeg nu 8 :D Og en hulens masse nevøer og niecer. Slægtsforskning er utroligt spændende og kan nogen gange medføre et større detektivarbejde :D I love it.

God marts til alle, godlæselyst og på gensyn Krimiormen

6 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page