top of page
Søg
  • krimiormen

"DØDEN MELLEM LINJERNE"

KRIMISERIE Harbinder Kaur #1 skrevet af Elly Griffiths


"Døden mellem linjerne" skrevet af Elly griffiths

ANMELDEREKSEMPLAR

Forfatter: Elly Griffiths

Originalt sprog: Engelsk

Originaltitel: The stranger diaries

Oversættelse: Ane Lauenblad

Forlag: Gads Forlag

Udgivelse: 28. maj 2021

Sider: 422

Genre: Krimi

Serie: Harbinder Kaur #1

Isbn: 9788712062820

Om bogen:

Kåret til årets krimi i The Times og vinder af den prestigefyldte Edgar Award for bedste kriminalroman.

Clare Cassidy er vant til mord. I hvert fald i teorien. Hun underviser i litteratur og interesserer sig især for den gotiske roman og forfatteren R.M. Hollands skrækhistorier. En dag bliver en af Clares kollegaer fundet død, og ved siden af ofret finder politiet en lap papir med en sætning fra en af R.M. Hollands bøger.

Clare frygter, at morderen kan være en, hun kender, og hun begynder at betro sig til sin dagbog. Men en dag opdager hun en mystisk besked i bogen, skrevet i en fremmed håndskrift: ”Hej Clare. Du kender mig ikke.” Pludselig minder begivenhederne i Clares eget liv mistænkeligt meget om plottet i en af hendes yndlingshistorier, og opdagelsen gør hende rædselsslagen.

Kan hun mon nå at skrive slutningen om i tide? En spændingsfyldt krimi af forfatteren til de populære bøger om Ruth Galloway. Denne roman er første selvstændige bind i serien om kriminaloverbetjent Harbinder Kaur.

Anmeldt: 28. maj 2021

Jeg fik bogen tilsendt som et anmeldereksemplar fra forlaget. Anmeldelsen er udtryk for min egen mening om bogen og ikke påvirket heraf.


Elly Griffiths (Foto: Sara Reeve. Gads Forlag.)

Jeg kender Elly Griffiths fra hendes serie om Arkæologen Ruth Galloway. jeg har tidligere anmeldt følgende bøger:

”Døden mellem linjerne” er starten på en helt ny serie. Jeg er ret vild med de 3 bøger jeg har læst om Ruth Galloway, så jeg var selvsagt meget spændt på denne nye serie med Kriminaloverbetjent Harbinder Kaur i hovedrollen. Harbinder er også en kvinde, men en lidt mere usædvanlig kvinde i krimigenren.

Harbinder er midt i 30`erne, barn af Indiske forældre, lesbisk og så bor hun stadig hjemme hos sine forældre. Det er vist første gang jeg har mødt en hovedperson som Harbinder. Jeg vil starte med at sige, at jeg blev fascineret og tryllebundet af vores hovedperson lige fra første side.

En anden fascinerende detalje er, at vi her har en anden historie i historien. Lyder det kryptisk? Griffith har skrevet en krimi med Clare Cassidy i en central rolle. Clare er litteraturelsker og engelsklærer og fascineret af Gotiske romaner.

Særligt er Clare fascineret af forfatteren R. M. Holland og hans fortællinger og hans liv. Hun drømmer om at skrive en bog om Holland. Det helt særlige er at Holland er en fiktiv forfatter. Alligevel bliver læseren præsenteret for én af Hollands historier smækfyldt med uhygge og gru.

Her har vi historien i historien. I tilgift får vi et indblik i Clare Cassidys egen dagbog. En dagbog der får en central rolle i ”Døden mellem linjerne”. Clare afholder kurser i kreativ skrivning, sideløbende med sin normale undervisning.

Clare er fraskilt og bor alene med sin 15-årige datter Georgie og sin elskede hund Herbert. Georgie har en kæreste, den lidt ældre Ty, som hverken Clare eller hendes eksmand Simon er specielt begejstret for. Clares chef Rick Lewis ringer og fortæller at Clares kollega og veninde Ella Elphick er blevet myrdet.

Kriminaloverbetjentene Harbinder Kaur og Neil Winston bliver sat på sagen. Inden længe er Clare noget mere involveret i mordsagen, end hun bryder sig om. Nogen kommenterer hendes dagbogsnotater i selve dagbogen og Clare har kendskab til visse hemmeligheder som hendes chef Rick gemmer på.

Ved siden af Ellas lig fandt man en seddel med et citat fra en bog: ”Helvede er tømt og djævlen er her”. Et citat som Clare udmærket kender oprindelsen af. En spændende detalje omkring skrivestilen i ”Døden mellem linjerne” er at man skiftevis følger forskellige personers handlinger, tanker og oplevelser.

Det giver en helt ny dimension til læseoplevelsen. Selvom Harbinder er den gennemgående hovedkarakter i ”Døden mellem linjerne” så har både Clare og hendes datter Georgie også meget centrale roller i fortællingen. ”Døden mellem linjerne” er bestemt én af de bedste krimier, jeg har læst meget længe.

Plottet er overraskende og væltede mig lidt bagover. ”Døden mellem linjerne” er vanvittig handlingsmættet og jeg ser allerede nu frem til, at læse endnu et kapitel i Harbinder Kaurs oplevelser. ”Døden mellem linjerne” er en pageturner som man nødig lægger fra sig, førend man har fået hele historien og selve plottet serveret.

”Døden i linjerne” får mine bedste anbefalinger med på vejen hvis du er til uhygge og spænding af den slags der giver gåsehud.

Vurdering: 6/6 Roser.

Krimiormen.

Bogen kan købes her:

Besøg forlaget her:


6/6 Roser

32 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page