top of page
Søg
  • krimiormen

"DET FORKERTE MORD"

KRIMI SKREVET AF BJARNE HATTING


"Det forkerte mord" skrevet af Bjarne Hatting

ANMELDEREKSEMPLAR

Forfatter: Bjarne Hatting

Forlag: Forlaget mellemgaard

Udgivelse: 21. maj 2021

Sider: 262

Genre: Krimi

Isbn: 9788772376974

Anmeldt: 13. juni 2021

Om bogen:

Historien om, hvordan en enlig far bliver skudt af mafiaen ved en fejltagelse. Hans 12-årige datter overværer mordet. Man prøver at skyde hende, men hun undslipper. Både politi og mafiaen leder efter hende. Man følger hende i New York, hvor hun lever under vidnebeskyttelse.

Man følger hendes karriere inden for TV. Hvordan hun år senere får hævnet sin far. Uddrag af bogen

”Du fik min far myrdet ved en fejl. Jeg er hans dengang 12-årige datter, som det ikke lykkedes dine mænd at få skudt. Jeg svor dengang, at jeg ville hævne mig på dig. Nu får jeg min hævn, Vincent. Du kommer til at tilbringe resten af dit liv i en rullestol. Skæbnens gudinde Nemesis har hjulpet mig.”

Elisa så på ham en sidste gang, så gik hun. Vincent så ud i luften, da hun var gået. Så faldt avisen ned i hans skød. Han nåede lige at trykke på den alarm, han havde på håndleddet, så mistede han bevidstheden. En sygeplejerske kom løbende. ”

Jeg har brug for en læge. En patient har fået et slagtilfælde.”

Om forfatteren

Bjarne Hatting har en lang række romaner bag sig. Han spænder vidt i sit emnevalg. ”Jeg skriver den historie, der banker på og vil ind i mit hoved,” siger han.


Bjarne Hatting (Foto: Forlaget mellemgaard)

Jeg har tidligere anmeldt

”Natsygeplejersken” skrevet af Bjarne Hatting.

Hatting har en helt særlig skrivestil som jeg, at samme grund er ved at vænne mig til. Jeg mener ikke at jeg har læst litteratur af nogen anden forfatter, der minder om Bjarne Hattings stil. ”Det forkerte mord” er beskrevet som en krimi, men jeg vil nok hellere betragte bogen som en roman.

Der sker ganske vist et mord som har forbindelse til bogens hovedperson. Man skal dog ikke forvente en egentlig politiopklaring. Tværtimod så følger læseren den 12-årige Elisa Morris, hvis far Brandon bliver offer for et mord, der ikke skulle være begået.

Vi følger Elisas opvækst tæt, indtil hun får den retfærdighed som hun higer efter. Elisas far enkemanden Brandon er et helt almindeligt menneske der passer sit job som øjenlæge, sin datter Elisa og sit hjem i Boston. De 2 forbrydere Ben & Burt har fået til opgave at likvidere en journalist af deres chef mafiabossen Vincent Capella.

De 2 mænd skyder Brandon ved en fejl og datteren Elisa undslipper dem mirakuløst. Vincent Capella sender Ben & Burt ud for at finde Elisa. Kriminalassistent Phil Beck bliver efterforskningsleder af opklaringen af mordet på Brandon Morris.

Linda og Edward Morris, Elisas bedsteforældre, sørger for at skjule Elisa. Edward er klar over at Elisa må væk fra Boston. Det lykkes Edward at overtale Phil Beck til at få Elisa ind under et vidnebeskyttelsesprogram. Det bliver starten på et helt nyt liv for Elisa.

Resten af Elisas opvækst tilbringer hun i en helt ny familie med en søster og plejeforældre der tager Elisa ind som en helt naturlig del af deres lille familie. Det bliver en god og tryg opvækst for Elisa. I Elisas baghoved sidder dog hele tiden et ønske om, at få hævn over den mand, der tog hendes far fra hende.

På rods af Elisas barske start på livet viser hun en styrk og et selvværd, helt ud over det sædvanlige. Elisa havde som 12-årig mistet begge sine forældre, men fik som erstatning for dem en ny familie, der forguder Elisa og tager hende til sig, som om hun var deres egen.

Læseren får et indgribende indblik i Elisas første arbejdsår og hendes kærlighedsliv. Udover den dramatiske start på ”Det forkerte mord”, så skal man ikke forvente den store dramatik. Der er selvfølgelig spændingen i om den unge Elisa ser retfærdigheden ske fyldest og får hævn i tabet af sin far.

”Det forkerte mord” er bestemt velskrevet og fuldstændig tro imod Bjarne Hattings sædvanlige skrivestil. Hatting har en hang til at romantisere livet for sine karakterer, men det kan bestemt også være en skøn oplevelse, at læse en krimi, der er forholdsvis ublodig og hvor livet er godt imod karaktererne.

Trænger du til en stille krimi der ikke flyder af blod, uretfærdighed og ondskabsfulde omgivelser, så kan jeg absolut godt anbefale ”Det forkerte mord”. ”Det forkerte mord” er en krimi med et meget anderledes indhold og en stor fornøjelse at dykke ned i, i en tid, hvor man godt kan trænge til lidt af livets godhed.

Vurdering: 4/6 Roser.

Krimiormen.

Bogen kan købes her:

Du kan besøge forlaget her:

Bogen findes som e-bog her:


4/6 Roser

17 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

"Utøj"

"Syv M2 med lås" skrevet af Jussi adler-olsen

Anmeldelse: ”Syv kvm med lås” er Jussi adler-Olsens sidste og 10. bind om og med afdeling Q. Jeg vil klart anbefale at man læser alle 10. bind for at få det fulde udbytte af hele serien. Bogen er afsl

bottom of page